Missä digikanavissa yrittäjän pitää olla menestyäkseen?

Digikanavia on todella paljon ja niistä on vaikea valita omalle yritykselle sopiva. Tarvitaanko nettisivuja, somea vai molempia?
Digikanavia on todella paljon ja niistä on vaikea valita omalle yritykselle sopiva. Tarvitaanko nettisivuja vai somea? Kenties molempia? Mikä oikeastaan on niiden rooli liiketoiminnalle? Joka kanavassa kuulee digitalisaatiosta, nettisivuista, somesta, sovelluksista ym. muista palveluista, jotka helpottavat yrittäjän elämää. Jos kaikki elämää ja liiketoimintaa ”helpottavat” sovellukset ja palvelut kuitenkin tilaisi, jäi tilikauden saldo helposti miinukselle. Kaikkea ei voi siis saada. Miten siis valita itselleen sopivat kanavat?

Kaikkia kanavia ei kannata edes yrittää ottaa haltuun tai pakottaa itseään sellaiseen, joka ei tunnu sopivalta. Hyvä alku voi olla jo omat kotisivut, jonne muistaa päivittää työnäytteet, palvelut sekä yhteystiedot.

Google My Business - kadonnut aarre?

Google My Businessia ei voi pienyrittäjille mainostaa liikaa, koska se on erittäin edullinen (lue ilmainen) tapa näkyä Googlessa, jopa ilman nettisivuja. Mikä Google Business käytännössä on?

Se on alusta, johon voit päivittää yrityksesi perustiedot, jotta ne ovat kaiken kansan nähtävillä. Palvelu sopii kaikille, joilla on y-tunnus, ei vain niille, joilla on fyysinen liike. Kun tiedot on päivitetty Googleen, näkyy firman nimellä haettaessa tiedot hakutulosten oikeassa reunassa.

Tarvitaanko vielä nettisivuja?

Helppo vastaus on kyllä, koska omat nettisivut antavat vapauden luoda ja pitää yllä omaa brändiä ja julkaista omia sisältöjä ilman sensuuria tai muuta moderointia. Nettisivuilla voi kertoa kattavasti mitä teet, missä toimit ja millaisia työnäytteitä sinulla on. Sivustolle voi myös perustaa oman blogin, jossa voi jakaa kiinnostavaa sisältöä asiakkaille ja muille sidosryhmille.

Viisi hyötyä omista sivuista:

  1. Asiakassuosittelut (referenssit)
  2. Helppo ylläpito/kehitys
  3. Täysi hallinta omasta brändistä
  4. Edulliset kustannukset
  5. Myyntikanava

Mihin somea tarvitaan?

Sosiaalisen median suosiota yrityksen digikanavana ei voi kieltää, koska se toimii kuten puskaradio. Sana leviää todella nopeasti ja etenkin videosisällöt (jopa huonolaatuiset) voivat saavuttaa kansainvälisen näkyvyyden tunneissa. Sosiaalisessa mediassa tulee kuitenkin huolehtia kielenkäytöstä, koska sisältöä on vaikea poistaa ja sitä jaetaan nopeasti.

Viisi hyötyä somesta:

  1. Asiakaspalvelukanava – voit ottaa palautetta vastaan nopeasti ja milloin tahansa.
  2. Suuret mahdollisuudet – somessa maailma on avoinna ja asiakkaita voi saada jopa Kiinasta tai Yhdysvalloista, jos palvelu sen sallii.
  3. Edullinen ylläpito – käytännössä kanavan ylläpito ei maksa sinulle muuta kuin oman aikasi, jos sinulla ei ole kumppania sisällön päivittämiseen.
  4. Myyntikanava – somessa voit nykyään myydä palvelujasi tai tuotteitasi vaikka sinulla ei olisi omaa verkkokauppaa.
  5. Hakukonenäkyvyys – jos linkität sisältösi verkkosivuilla ja somessa yhteen, kasvaa Google-näkyvyytesi (hakukoneoptimointi)

Miten valitsen sopivat kanavat?

Kanavat pitää valita tarkoituksen mukaan. Oma nettisivu on siitä hyvä paikka, että omistat sieltä kaikki sisällöt, jotka olet sinne itse tuottanut, ja ympäristön. Sosiaalisessa mediassa sisältöjä ei omisteta, vaan esim. Facebookissa ne kuuluvat sivullesi ja niissä on vain nimellinen kontrolli. Jos toimit B2B-myynnin parissa, on LinkedIn todennäköisesti sopiva kanava, koska se on kansainvälisesti erittäin tunnettu kanava ammattilaisten parissa.

Kaikkea omaa sisältöä ei kannata jakaa kaikissa kanavissa samalla tavalla. Esimerkiksi Instagramissa kannattaa jakaa esim. kuvia työnäytteistä tai fiiliskuvia toimistolta, kun taas LinkedInissä voi jakaa esimerkiksi työpaikkailmoituksia.

Yhteenveto

Aloita aina pienestä, koko palettia on turha ahnehtia kerralla! Google My Business on helppo ja nopea kanava pystyttää ja sen kautta saat helposti myös yhteydenottoja. Seuraavat askeleet kannattaa miettiä siten, mihin on aikaa itsellä. Lähdetkö itse rakentamaan kotisivuja vai pyydätkö apua naapurista tai digitoimistolta, kuten Sitelyltä.

Kanavien seurantaan suosittelemme Sitelyllä esim. Hootsuite-palvelua, johon voit kiinnittää kaikki sosiaalisen median kanavasi ja julkaista/seurata niitä yhdestä paikasta. Seuraavaksi stepiksi voi myös miettiä jonkun markkinoinnin työkalun kiinnittämisen sivustoosi, jotta saat kiinni asiakkaista, jotka voisivat olla kiinnostuneita tuotteistasi/palveluistasi.

Jos tarvitset apua esimerkiksi nettisivujen, Google-markkinoinnin tai muun digitaalisen palvelun/kanavan kanssa, niin autamme mielellämme. Ota yhteyttä tästä.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Kirjoittaja:

Ilari

Ilari

Ilari on Sitelyn toinen perustajista ja taustaltaan koodari ja designeri. Digitaalinen markkinointi ja analytiikka ovat lähellä sydäntäni. Haluan auttaa yrittäjiä kehittämään omaa liiketoimintaansa digitaalisten palveluiden avulla ja luomaan WAU-kokemuksia.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat tuoreimmat blogimme suoraan sähköpostiisi!

Lisää blogeja

Ilmainen nettisivujen ostajan opas

Oletko hankkimassa kotisivuja yrityksellesi? Tänä päivänä nettisivut eivät voi olla enää perinteinen käyntikortti, jossa on vain yritystiedot ja puhelinnumero, vaan interaktiivisemmat ja mobiiliystävälliset.
Asiakkaiden hankintaan pitää panostaa huomattavasti, ja valita oikeat digikanavat missä asiakkaatkin ovat. Tässä ilmaisessa oppaassa käsitellään nettisivujen roolia liiketoiminnassasi sekä digitaalisen markkinoinnin hyödyntämistä.
Nettisivujen ostajan opas kirja
Vieritä ylös

Tilaa uutiskirjeemme!

Lähetämme sinulle vain inspiroivia sähköposteja. Saat vinkkejä, tietoa uusista palveluistamme sekä tietoa kilpailuistamme.

Liittymällä uutiskirjeemme tilaajaksi hyväksyt tietosuojaehtomme.

Ilmainen opas

Nettisivujen ostajille

Vanhat ja päivittämättömät kotisivut eivät luo luottamusta asiakkaisiisi. Lataa ilmainen opas, josta löydät vastauksia mm. millaiset ovat nettisivut 2020, mitä ne maksavat ja mitä pitää huomioida.