Skip to content

Tehokas myyntifunneli HubSpotilla - Näillä vinkeillä onnistut

Jos tuotteesi tai palvelusi on loistava ja olet jopa panostanut sen markkinointiin, mutta et saa juurikaan kauppoja tehtyä, syy löytyy puutteellisesta myyntifunnelista.

Myyntifunnelin ja asiakkaan ostopolun ymmärtäminen ovat välttämättömiä modernissa digitaalisessa kaupankäynnissä.

Digitaalisessa ympäristössä, jossa kilpailu on kovaa ja asiakkaat ovat entistä vaativampia, on tärkeää rakentaa tehokas myyntiprosessi, joka auttaa erottumaan kilpailijoista ja kasvattamaan myyntiä.

Suunnittelemalla myyntifunnelin vaiheet huolella, pystyt kohdistamaan markkinointiviestintäsi tehokkaasti eri kohderyhmille ja asiakkaan ostopolun eri vaiheisiin. Kun tiedät tarkalleen kuinka toimia ostopolun eri vaiheissa, sinulla on paremmat mahdollisuudet klousata kauppa ja saavuttaa tavoitteesi.

Myyntifunnelin optimoitu käyttö auttaa seuraamaan ja mittaamaan asiakkaiden käyttäytymistä koko ostoprosessin ajan. Tämä mahdollistaa tehokkaan markkinointistrategian kehittämisen ja auttaa löytämään myyntiprosessin pullonkaulat, korjaamaan ne ja optimoimaan konversioastetta.

Tässä blogissa käsittelemme korkean konversion myyntifunnelin rakentamisen tärkeimmät asiat. Kerromme, kuinka Hubspot auttaa myyntifunnelin rakentamisessa ja saat myös vinkit, kuinka saavuttaa erinomainen konversioaste.

Confused Rachael Kay Albers GIF

AIDA - Myyntifunneli joka toimii

Myyntifunneli, tai suomalaisemmin myyntisuppilo, on markkinoinnin ja myynnin prosessi, joka kuvaa asiakkaan matkaa tuntemattomasta vierailijasta tyytyväiseksi asiakkaaksi. Prosessi kuvataan ylhäältä alas kapenevana putkena, jonka vuoksi se on saanut luonnollisesti nimen “suppilo”.

Optimoitu myyntifunneli (eli myyntiprosessi) lisää konversioita, parantaa myyntiä, sekä kasvattaa brändisi tunnettuutta.

Kun rakennat myyntisuppiloa, varmista että kunkin vaiheen sisältö vastaa potentiaalisen asiakkaasi tarpeisiin ja kysymyksiin. Näin suppilosi toimii tehokkaasti heti alusta alkaen.

Moderni myyntifunneli jaetaan usein neljään osaan kirjainyhdistelmän AIDA mukaisesti:

⚠️ 1. Attention/Awareness (huomio, asiakkaan tavoittaminen)

Ostopolun ensimmäinen vaihe on kiinnittää potentiaalisten asiakkaiden huomio. Tämä vaihe on kriittinen, sillä ilman huomiota potentiaalinen asiakas ei koskaan löydä yritystäsi.

Tavoitteena on luoda positiivinen ja kiinnostusta herättävä kuva brändistäsi.

Potentiaalinen asiakas voidaan tavoittaa esimerkiksi mainoksella, sosiaalisen median julkaisuilla, tai vaikkapa hakukoneoptimoidulla blogitekstillä.

🤔 2. Interest (kiinnostus, mielenkiinnon herättäminen)

Myyntifunnelin toisessa vaiheessa asiakas on tietoinen brändistäsi ja alkaa kiinnostua tuotteestasi tai palvelustasi ja etsiä siitä tietoa.

Vielä ei ole suositeltavaa yrittää puristaa ostopäätöstä asiakkaalta, vaan mielenkiinnon herättämiseksi kannattaa tarjota lisätietoa, joka vastaa potentiaalisten asiakkaidesi tarpeisiin ja kysymyksiin. Mielenkiintoa herättävää sisältöä voi olla esimerkiksi verkkosivuilla oleva oppimateriaali, webinaari tai tuotteen demovideo.

😍 3. Desire/Decision (halu, ostopäätöksen tekeminen)

Kun olet herättänyt potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen, sinun on vielä vakuutettava hänet tuotteesi tai palvelusi tarpeellisuudesta.

Toisin sanoen: Näytä tai kerro miksi asiakkaan on pakko saada juuri sinun tuotteesi ratkaistaakseen ongelmansa.

Tämän voi tehdä vaikkapa esittelyvideon, asiakkaan suositteluiden tai ilmaisen kokeilujakson avulla. Pyri myös erottumaan kilpailijoistasi esimerkiksi laadukkaamman tuotteen, edullisemman hinnan tai paremman palvelun avulla.

❗️4. Action (toiminta, ostotapahtuma)

Viimeisessä vaiheessa ohjataan potentiaalinen asiakas tekemään ostos tai yhteydenotto. Tämä vaihe sisältää esimerkiksi tarjouksen lähettämisen tai ostopainikkeen näyttämisen.

Myyntisuppilo päättyy tähän vaiheeseen, mutta asiakassuhde ei: Kun asiakas on tehnyt ostotoimenpiteen, jatka panostamista pitkäaikaisen asiakassuhteen luomiseen, sillä yksi pitkäaikainen asiakas on arvokkaampi kuin useampi kertaostaja.

✅  Näin muutat verkkosivusi myyntifunneliksi - Lataa ilmainen opas sivuiltamme

🛠 Korkean konversion myyntifunnelin rakentaminen HubSpotin avulla

HubSpotin avulla rakennettu myyntifunneli auttaa tunnistamaan potentiaalisia asiakkaita sekä ohjaamaan heitä suppilon eri vaiheiden läpi, kunnes he ovat valmiita ostamaan.

HubSpotin myyntisuppilo on suunniteltu erityisesti seuraamaan liidien edistymistä kussakin suppilon vaiheessa, jotta voit määrittää pullonkaulat ja onnistumiset.

Kun tunnistat myyntisuppilosi vahvuudet ja heikkoudet, voit optimoida sen saavuttaaksesi parhaimman konversioasteen.

👉 Lue lisää: Mitä on konversio-optimointi

scott-graham-5fNmWej4tAA-unsplash

📄 Luo aloitussivu (landing page)

Aloitussivu on yrityksen ensimmäinen vaikutusmahdollisuus potentiaalisiin asiakkaisiin. Sivulle ohjataan potentiaaliset asiakkaat, jotka klikkaavat brändisi mainoksia tai linkkejä.

HubSpotin Landing pages -ominaisuus auttaa luomaan aloitussivuja, jotka ovat optimoituja parhaan konversioasteen saavuttamiseksi.

Aloitussivun tulee olla selkeä, informatiivinen ja vakuuttava. Sen on kerrottavat tuotteesi tai palvelusi ainutlaatuisista eduista ja kerätä samalla tietoja mahdollisista asiakkaista. Tämä auttaa ohjaamaan kävijöitä myyntifunnelin läpi ja houkuttelemaan heidät tekemään toimia.

Aloitussivulla tuleekin olla liidien keräyslomake, jonka avulla saat kerättyä tietoja potentiaalisista asiakkaista ja lähetettyä heille jatkossa viestejä. Tee lomakkeesta mahdollisimman helppo täyttää ja vältä liian monimutkaisia kysymyksiä.

Hubspotin lomakkeiden avulla saat kerättyä aloitussivusi vierailijoiden yhteystiedot vaivattomasti.

alexander-grey-dW6dFBoHUu4-unsplash

💰 Tarjoa arvoa asiakkaalle

Saatuasi potentiaalisen asiakkaan yhteystiedot, hänen on saatava jotain hyödyllistä vastineeksi. Esimerkkejä asiakkaalle arvokkaista asioista ovat vaikkapa ilmaiset e-kirjat, alennuskoodit, informatiiviset videot jne.

Arvon tuottaminen asiakkaalle ohjaa häntä myyntisuppilossa eteenpäin ja tuo lisätietoa tuotteestasi tai palvelustasi, joka voi ratkaista asiakkaalle tärkeän haasteen. Pidä yhteyttä säännöllisesti, mutta varmista, että viestisi vastaavat asiakkaidesi tarpeisiin.

Arvoa voit tuottaa esimerkiksi personoiduilla sähköposteilla, sosiaalisen median sisällöllä, videoilla tai blogiartikkeleilla. Kaikki nämä ovat hyviä keinoja asiakkaan kiinnostuksen kasvattamiseen.

HubSpot tarjoaa myös arvon tuottamiseen erinomaiset työkalut. HubSpotin sähköpostimarkkinointityökalut helpottavat automatisoitujen ja personoitujen sähköpostien lähettämistä potentiaalisille asiakkaillesi.

cytonn-photography-n95VMLxqM2I-unsplash

🤝 Tee kaupat

Kun asiakas on saatu laskeutumissivun kautta yhteystietolistalle ja olet onnistunut herättämään hänen mielenkiintonsa tarjoamalla arvokasta sisältöä, on aika lyödä kaupat lukkoon.

Tämä on siis vaihe, jossa tehdään tarjous josta ei voi kieltäytyä. Voit esimerkiksi tarjota tuote-esittelyn, ilmaisen kokeilujakson tai houkuttelevan alennuksen.

Jos saat kaupan lyötyä lukkoon: jatka asiakassuhteen rakentamista tarjoamalla erinomaista palvelua sekä viestimällä säännöllisesti jatkossakin.

Jos kauppaa ei synny: Jatka yhteydenpitoa sähköpostilla ja hyödynnä erilaisia sähköpostimarkkinointikampanjoita, jotka tähtäävät kaupan klousaamiseen tulevaisuudessa.

HubSpotin automaatiotyökalut auttavat automatisoimaan myyntiprosessia ja parantamaan kaupan klousaamisen tehokkuutta. Tämä auttaa säästämään aikaa ja resursseja henkilökohtaisesta ja kohdennetusta palvelusta tinkimättä.

jeshoots-com-sMKUYIasyDM-unsplash

🔬 Kehitä myyntifunnelia jatkuvasti

Vaikka olet luonut tehokkaan myyntifunnelin, se toimii tehokkaasti vain jos testaat ja kehität sitä jatkuvasti.

Tämä tarkoittaa, että sinun on mitattava ja analysoitava kaikkia asiakkaan vuorovaikutuksia yrityksesi kanssa (kuten verkkosivustosi, sähköpostisi ja sosiaalisen median tiliesi) ja varmistettava, että jokainen vuorovaikutus on optimoitu asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaisesti.

Esimerkiksi, jos huomaat, että moni potentiaalinen asiakas jättää ostoskorinsa tyhjäksi, voit miettiä, miten voisit tehdä ostosprosessista helpomman ja intuitiivisemman. Kaikilla myyntisuppilon osilla on merkitystä, ja niiden optimoiminen voi auttaa sinua parantamaan asiakaskokemusta ja lisäämään myyntiä.

HubSpotin CRM-työkalut auttavat seuraamaan asiakkaiden käyttäytymistä ja tarjoavat tietoa siitä, missä vaiheessa he ovat blogin alussa kuvatun AIDA-mallin mukaisessa suppilossa.

HubSpot tarjoaa myös analytiikkatyökalut, joiden avulla voit seurata ja analysoida myyntifunnelisi tuloksia. Näin voit optimoida ja parantaa konversioastetta.

Video gif. From above, we see a woman is spinning on an office chair as she looks up with a smile and multiple dollar bills fall from the sky onto her face.

Yhteenveto

Panostamalla laadukkaaseen myyntifunneliin paranevat sekä konversioaste että myynti.

Myyntisuppilon ja asiakkaan ostopolun ymmärtäminen ovat välttämättömiä modernissa digitaalisessa kaupankäynnissä.

Suunnittelemalla myyntisuppilon vaiheet huolella, pystyt kohdistamaan markkinointiviestintäsi tehokkaasti eri kohderyhmille ja asiakkaan ostopolun eri vaiheisiin.

Kun tiedät tarkalleen kuinka toimia ostopolun eri vaiheissa, sinulla on paremmat mahdollisuudet klousata kauppa ja saavuttaa tavoitteesi.

Optimoidun myyntifunnelin etuja:

Parempi konversioaste

Myynnin kasvu

Brändin tunnettuuden kasvu

Moderni myyntifunneli jaetaan usein neljään osaan kirjainyhdistelmän AIDA mukaisesti:

  1. ⚠️ Attention/Awareness (huomio, asiakkaan tavoittaminen)
  2. 🤔 Interest (kiinnostus, mielenkiinnon herättäminen)
  3. 😍 Desire/Decision (halu, ostopäätöksen tekeminen)
  4. ❗️Action (toiminta, ostotapahtuma)

Kun asiakas on tehnyt ostotoimenpiteen, jatka panostamista pitkäaikaisen asiakassuhteen luomiseen, sillä yksi pitkäaikainen asiakas on arvokkaampi kuin useampi kertaostaja.

Korkean konversion myyntifunnelin rakentaminen HubSpotin avulla:

  1. 📄 Luo aloitussivu (landing page)
  2. 💰 Tarjoa arvoa asiakkaalle
  3. 🤝 Tee kaupat
  4. 🔬 Kehitä myyntifunnelia jatkuvasti

👉 Myyntifunnelin rakentamiseen saat apua varaamalla ajan ilmaiseen menestyskonsultaatioon

Kuvat: Giphy, Unsplash

Kirjoittaja: 

Jaa artikkeli