Skip to content

5 verkkosivun konversioastetta kasvattavaa trendiä

konversioaste optimointi

Jokaisen verkkosivuston perustavoitteena on pitää ihmiset niillä riittävän pitkään, jotta heidät saa suostuteltua jonkinlaiseen toimintaan. Toiminta voi olla tuotteen ostaminen, tiedon hankkiminen, tai palvelun kuten uutiskirjeen tilaaminen.

Yksinkertaista, mutta haasteellista. Nykymaailmassa ihmisten huomiosta kamppaillaan niin paljon, että keskittyminen yhteen asiaan muutamia kymmeniä sekunteja kerrallaan on haastavaa.

Siksi on varmistettava, että verkkosivusi herättävät vierailijoiden huomion, eikä ajasta jälkeen jäänyt design tai vanhentuneet trendit aja heitä pois.

Viimeisimmät verkkosivutrendit on siis otettava huomioon. Jos sivustosi suunnittelu on ajastaan jäljessä, eikä se siten lähtökohtaisestikaan houkuttele vierailijoita, kärsivät myös muut markkinointipanostuksesi merkittävästi.

Mitä nuo trendit sitten ovat? Uusi vuosi tuo tullessaan aina paljon uutta, mutta tähän blogikirjoitukseen on koottu 5 viimeisintä, silti jo toimiviksi havaittua trendiä, joilla verkkosivun konversioaste paranee kohisemalla.

🤨 Miten trendit muka parantavat konversioita?

Vaikka trendien seuraaminen voi kuulostaa vain viimeisimpien villitysten perässä juoksemiselta tuottoisan myyntistrategian sijaan, on ehdottoman tärkeää että huomioit tuoreimmat verkkosivutrendit.

Verkkosivun konversioaste voi olla täysin riippuvainen designin, hakukoneoptimoinnin ja saavutettavuuden ajantasaisuudesta.

Uusimpien trendien seuraaminen auttaa verkkosivustoasi pysymään ajankohtaisena, mikä todennäköisesti parantaa verkkosivujesi näkyvyyttä myös hakukoneiden tuloksissa.

Ajankohtaisuus rakentaa luottamusta liiketoimintaasi, sillä ajastaan jäljessä oleva verkkosivusto voi saada asiakkaat ajattelemaan että koko yrityksesi on juuttunut historian hämäriin.

Muista, että huomioimalla verkkosivutrendit saat myös etulyöntiaseman kilpailijoihisi. Ajankohtainen verkkosivusto, joka huomioi asiakkaiden mieltymykset paremmin kuin kilpailijoiden sivustot, auttaa konversioiden lisäksi myös liidigeneroinnissa: Asiakkaat hakeutuvat sinne mistä saavat viimeisimmän tiedon paketoituna kiinnostavimpiin kuoriin.

Uusimmat verkkosivutrendit suuntautuvat myös käyttäjäkokemuksen parantamiseen. Videosisältö, saavutettavuus, chatbotit ja tekoäly, voivat kaikki osaltaan parantaa sivustosi käyttäjäkokemusta. Luonnollisesti tämän myötä paranee myös verkkosivun konversioaste.

👉 Lue lisää: Näin kasvatat B2B-verkkosivun konversioastetta

5 konversioastetta kasvattavaa trendiä 2023

web-3963945_1920

 

👾 1. Tekoäly

Tekoäly (Artificial Intelligence, AI) on tämän hetken kuumin puheenaihe ja arvaat varmasti, että tekoäly on huomion keskipisteenä myös kun puheenaiheena on viimeisimmät verkkosivutrendit.

Tekoälyn hyödyntäminen ei kuitenkaan tarkoita, että kysyt ChatGPT:ltä miten optimoidaan verkkosivun konversioaste. Sen sijaan tekoälyä voi hyödyntää ajankohtaisen ja koukuttavan sisällön tuottamisessa. Kaiken lisäksi säästät tekoälyllä aikaa, joka on tunnetusti myös kallis resurssi.

Erityisen kiinnostava aihe tekoälyn saralla on kuva- ja videotuotanto 🎥 (videoista kohta lisää). Tekoäly voi esimerkiksi luoda yhden kehotteen perusteella valtavan määrän uniikkia kuvamateriaalia, malleja, tai ideoita. Kun käytät tekoälyn luomia kuvia erotut heti niistä sadoista verkkosivuistoista, jotka käyttävät samoja ilmaisia kuvapankkeja kuin kaikki muutkin.

Kyky luoda kuvia tarpeen mukaan helposti ja nopeasti antaa mahdollisuuden personoida verkkosivusi juuri kohderyhmällesi räätälöidyksi, mikä johtaa parempiin konversioihin, suurempaan brändiuskoisuuteen ja sitoutumiseen.

chat-7767693_1920


🤖 2. Chatbotit

Chatbot jo lähes standardi yksinkertaisille yhteydenotoille ja kyselyille. Edellä mainittu tekoäly ja koneoppiminen tulevat tehostamaan ja lisäämään chatbottien käyttöä vielä entisestään.

Toisin kuin asiakaspalveluhenkilöt, chatbotit voivat olla ongelmitta vastaamassa viesteihin 24/7. Kun verkkosivuillasi vieraileva henkilö saa heti ratkaisun ongelmaansa chatbotilta, se varmasti parantaa käyttäjäkokemusta.

Chatbot voi yksinkertaisimmillaankin tarjota vierailijalle brändisi palveluita niin, että hänestä saadaan liidi. Parhaimmillaan chatbot osaa johdatella keskustelua ja ratkaista potentiaalisen asiakkaasi ongelman siten, että tapahtuu välitön konversio vierailijasta maksavaksi asiakkaaksi 🤝 (etenkin jos kyse on edullisimmista tuotteista).

Nykypäivänä asiakkaat vaativat nopeaa ratkaisua ongelmiinsa. Jos et käytä chatbotia, voi asiakkaan kokemus asiakaspalvelusta olla huono, ja se puolestaan voi vaikuttaa negatiivisesti brändikokemukseen.

Chatbottien avulla voit tarjota huippuluokan asiakaspalvelua, vaikka yrityksesi olisi suljettu tai sinulla ei olisi asiakaspalvelutiimiä, ja varmistaa, että verkkosivun konversioaste on erinomainen.

👉 Lue lisää: 5 tärkeintä konversio-optimoinnin tekniikkaa

roman-bozhko-PypjzKTUqLo-unsplash


🌐 3. Minimalistinen ulkoasu

Vaikka verkkosivuilla voidaan nykypäivänä toteuttaa lähes mitä tahansa, ei enemmän ole tässä tapauksessa parempi. Kaikki verkkosivutrendit kannattaakin ottaa käyttöön minimalistinen suunnittelu huomioiden.

Jos verkkosivustosi on liian täynnä tavaraa, se

  1. Näyttää sekavalta
  2. Tekee sivustosta vaikean käyttää

Modernit käyttäjät haluavat helposti navigoitavia verkkosivustoja, joista he löytävät tietoa nopeasti ja helposti - enää kukaan ei halua odottaa kuten internetin alkuaikoina.

Tästä päästäänkin seuraavaan minimalistisen designin hyötyyn: nopeuteen. Minimalistinen suunnittelu auttaa verkkosivujasi latautumaan nopeammin, mikä etenkin Googlen kirjoissa nostaa sijoituksia hakutuloksissa 🔝. Erityisesti mobiilioptimoitu, minimalistinen, nopeasti latautuva sisältö on Googlen hakukoneen suosiossa.

Lisäksi Google suosii verkkosivuja joilla asiakkaat viihtyvät, eli sivuja joilla on hyvä käyttäjäkokemus. Verkkosivun konversioaste ja käyttäjäkokemus paranevat huomattavasti, kun hyödynnät minimalistisia suunnittelutrendejä.

alex-mccarthy-imfPjidI-QA-unsplash


4. Videot

Aikana jolloin asiakkaiden huomiosta saa taistella, videot ovat tehokas väline mielenkiinnon herättämiseksi. Kohtaamme niin paljon videomateriaalia päivittäin, joten lienee sanomattakin selvää että viimeisimmät verkkosivutrendit sisältävät videomateriaalin hyödyntämisen usein eri tavoin.

Videoiden avulla esität paljon tietoa lyhyessä ajassa ja helposti ymmärrettävässä muodossa. Etenkin lyhyet videot houkuttelevat käyttäjiä ja niillä on hyvä asiakaspito.

Kun näet hieman vaivaa ja varmistat, että videosi näyttävät ammattimaisilta, ne jättävät pysyvän vaikutuksen asiakkaisiisi, ja verkkosivun konversioaste paranee ⤴️.

Videoita voit julkaista verkkosivujesi lisäksi myös sosiaalisen median kanavissasi, uutiskirjeissäsi, jne. Ne ovat siis monipuolista ja käyttökelpoista materiaalia.

Ja kun kyseessä on viimeisimmät verkkosivutrendit, voit arvata, että tekoäly auttaa nykyään myös videotuotannossa. Meta (Facebookin ja Instagramin emoyhtiö) on julkaissut Make-A-Video AI -järjestelmän ja Google on esitellyt Imagen Videon. Molemmilla työkaluilla on mahdollista luoda lyhyitä videoita tekstipohjaisista kehotteista.

marvin-meyer-SYTO3xs06fU-unsplash


🧗‍♂️ 5. Saavutettavuus

Vaikka muut verkkosivutrendit tällä listalla ovat enemmän kuin hyödyllisiä, saavutettavuus on käytännössä pakollinen. Julkisella sektorilla saavutettavuus on EU-direktiivin sanelema pakko, joka myös yksityisten yritysten kannattaa ottaa vakavasti.

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että verkkosivustosi on myös vammaisten ihmisten käytettävissä mahdollisimman vaivattomasti.

Saavutettavuus ja helppokäyttöisyys ovat edellä jo moneen kertaan mainitun erinomaisen asiakaskokemuksen kannalta olennaisia. Saavutettavuuden etuja ovat parempi näkyvyys hakukoneissa, parantunut verkkosivun konversioaste, sekä suuremman kohderyhmän tavoittaminen.

Huomioi nämä asiat saavutettavuuden parantamiseksi:

Movie gif. Jonah Hill takes a moment to think. Though conflicted, he decides to agree with us. Text: "Okay." (4 times.)

Yhteenveto

Varmista, että verkkosivusi herättävät vierailijoiden huomion, eikä ajasta jälkeen jäänyt design tai vanhentuneet trendit aja heitä pois.

Jos sivustosi suunnittelu on ajastaan jäljessä, eikä se siten lähtökohtaisestikaan houkuttele vierailijoita, kärsivät myös muut markkinointipanostuksesi merkittävästi.

Verkkosivun konversioaste on riippuvainen designin, hakukoneoptimoinnin ja saavutettavuuden ajantasaisuudesta.

Ajankohtainen verkkosivusto, joka huomioi asiakkaiden mieltymykset, auttaa konversioiden lisäksi myös liidigeneroinnissa: Asiakkaat hakeutuvat sinne mistä saavat viimeisimmän tiedon paketoituna kiinnostavimpiin kuoriin.

Uusimmat verkkosivutrendit suuntautuvat myös käyttäjäkokemuksen parantamiseen:

Videosisältö, saavutettavuus, chatbotit ja tekoäly, voivat kaikki osaltaan parantaa sivustosi käyttäjäkokemusta.

Luonnollisesti tämän myötä paranee myös verkkosivun konversioaste.

5 konversioastetta kasvattavaa trendiä 2023:

  1. 👾 Tekoäly
  2. 🤖 Chatbotit
  3. 🌐 Minimalistinen ulkoasu
  4. ⏯  Videot
  5. 🧗‍♂️ Saavutettavuus

👉 Kaipaatko apua trendien hyödyntämiseen? Varaa tästä aika ilmaiseen menestyskonsultaatioon

Kuvat: Pixabay, Unsplash ja Giphy

 

Kirjoittaja: 

Jaa artikkeli