Viisi syytä valita Woocommerce-verkkokauppa

Oletko miettinyt uuden verkkokaupan perustamista tai nykyisen päivittämistä? Woocommerce-verkkokauppa on maailman suosituin verkkokauppaohjelmisto, jota käyttää miljoonat verkkokauppiaat ympäri maailman. Käymme tässä blogissa läpi tärkeimmät viisi syytä, miksi Woocommercea kannattaa pitää vahvana vaihtoehtona yrtyksesi kauppapaikaksi.

1. Verkkosivusto ja verkkokauppa samassa paketissa

Woocommerce on rakennettu Wordpressin päälle, joka on maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä. Woocommerce on Wordpressin natiivi lisäosa, joka sulautuu saumattomasti osaksi verkkosivustoa tai toisinpäin. Hyötynä on se, että sisältöjä ja tuotteita ylläpidetään helposti yhdestä käyttöliittymästä. Muilla alustoilla verkkokauppa ja sisällönhallintajärjestelmä ovat erillisiä järjestelmiä ja yhdessä vaikeita käyttää.

Wordpressin sisältösivuille on helppo tuoda moduuleilla esimerkiksi verkkokaupan tuotenostoja tai karuselleja, joka parantaa käytettävyyttä ja kasvattaa myyntiä. Asiakkaan ei tarvitse pomppia eri sivustojen välillä ja sisällössä olevat tuotteet voi ostaa samantien.

2. Integraatiot ja yhdistäminen

Woocommerce perustuu avoimeen lähdekoodiin, kuten Wordpress ja siihen on saatavilla todella suuri määrä valmiita integraatioita, joista osa on maksullisia ja osa ilmaisia. Jos yrityksesi käyttää ERP tai PIM-järjestelmää, voidaan se integroida napin painalluksella. Tämä poistaa turhaa manuaalista työtä mm. tuoteinventaarin päivittämisestä. 

Woocommerceen on saatavilla parhaat maksu- ja toimitus-integraatiot suurimmilta pelureilta, kuten Postilta, pakettikaupalta, Klarnalta, Visma Payltä, yms. Verkkokaupassa on myös avoin rajapinta kehittämistä varten ja siihen voidaan myös rakentaa räätälöityjä integraatioita omiin tai suljettuihin järjestelmiin.

Integroiminen mainonnan järjestelmiin, kuten Google Shoppingiin onnistuu myös käden käänteessä ja tuotteet saadaan nopeasti myyntiin Googleen.

3. Skaalaus ja kehittäminen

Koska Woocommerce perustuu avoimeen lähdekoodiin ja rajapintoihin, sen kehittäminen on myös jatkossa helppoa. Kun yrityksen verkkokaupan tarpeet ja volyymi kasvaa, verkkokauppaa on helppo laajentaa kustannustehokkaasti. Tämä poistaa tarpeen investoida uuteen verkkokauppa-alustaan.

Uutta verkkokauppaa suunnitellessa kannattaa käyttää alussa aikaa suunnitteluun, jotta kauppa on tulevaisuudessa kestävällä pohjalla, kun myynti lähtee vetämään. Tähän vaikuttavat alkuvaiheessa valitut integraatiot, palvelin, Wordpressin teema sekä käytettävät lisäosat. Mitä vähemmän on aluksi lisäosia tai integraatioita, kauppa toimii nopeammin ja sitä on helpompi kasvattaa tulevaisuudessa.

4. Kaupan ulkoasu

Woocommercen ulkoasun toteuttamiseen voidaan käyttää joko valmisteemoja, kuten storefrontia, Astraa tai OceanWP:tä tai vaihtoehtoisesti ulkoasu voidaan rakentaa täysin haluamaksesi. 

Wordpress tai Woocommerce eivät sisällä rajoituksia verkkokaupan ulkoasulle, vaan se voidaan rakentaa täysin sellaiseksi kuin on suunniteltu. Näin verkkokaupasta tulee jälkeen yksilöllinen ja erottuva. 

Ulkoasun suunnittelussa kannattaa pitää mielessä keveys, eli mitä vähemmän käytettäviä lisäosia (wordpress plugin), sitä nopeampi kaupasta tulee. Nopeampi sivusto nousee hakukonetuloksissa paremmille sijoituksille hakutuloksissa(SEO). 

Verrattuna esimerkiksi Shopifyyn tai Magentoon, WooCommerce on joustavampi ja mahdollistaa helpomman muokkauksen ulkoasuun. 

5. Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on verkkokaupan yksittäisistä ominaisuuksista tärkeimpiä ja Woocommercen ja Wordpressin moottori on suunniteltu hakukoneoptimointi mielessä. Lähdekoodi on hyvin strukturoitua sekä hallintapaneelista löytyy kaikki tarvittavat työkalut metakuvauksille, sisällölle sekä linkitykselle.

Hakukoneoptimointia voidaan helposti laajentaa Wordpressille saatavilla lisäosilla, kuten Yoast SEO:lla. Tämä mahdollistaa sisältöjen paremman kuvaamisen hakukoneille ja esim. tuotteiden linkittämisen ristiin.

Jotta verkkokaupan tuotteet löytää tiensä hakutulosten kärkeen, kannattaa panostaa alusta alkaen mm. hakukoneystävällisiin otsikoihin sekä meta-kuvauksiin. Myöskin ristiinlinkittäminen tuotteiden ja vaikkapa blogien välillä parantaa sivuston asiakaskokemusta ja tällöin myös hakutulossijoitusta verkkokaupalle.

Yhteenveto

Woocommerce on turvallinen valinta verkkokauppa-alustaksi. Sen lähdekoodi on rakennettu maailman suosituimman Wordpress-sisällönhallintajärjestelmän päälle, joka takaa sen, että sitä kehitetään jatkuvasti ja se on tietoturvallinen. 

Woocommerce on käytössä maailmanlaajuisesti yli 25%:lla verkkokauppoja. Jos kaupan kehittämiseen tarvitaan apuja, löytyy niitä helposti Suomesta sekä ulkomailta. 

Jos olet miettinyt verkkokaupan perustamista, nykyisen uusimista tai haluat jutella verkkokaupan kehittämisestä ota meihin yhteyttä ja katsotaan miten voimme auttaa.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Kirjoittaja:

Ilari

Ilari

Ilari on Sitelyn toinen perustajista ja taustaltaan koodari ja designeri. Digitaalinen markkinointi ja analytiikka ovat lähellä sydäntäni. Haluan auttaa yrittäjiä kehittämään omaa liiketoimintaansa digitaalisten palveluiden avulla ja luomaan WAU-kokemuksia.

Lisää blogeja

Vieritä ylös