« Takaisin sanastoon.

Kasvuhakkerointi

Kasvuhakkerointi (engl. growth hacking) on yrityksen myynnin kasvattamiseen tähtäävää toimintaa perinteisistä markkinointimenetelmistä poikkeavilla tavoilla. 

Tavoitteena siinä on eri markkinointikeinoja kokeilemalla etsiä ne tavat, jotka kasvattavat myyntiä mahdollisimman kustannustehokkaasti ja nopeasti. Tyypillinen kasvuhakkeri kokeilee lyhyillä iteraatioilla monia eri menetelmiä, mittaa niiden tuloksia ja on valmis muuttamaan markkinointistrategiaa nopeasti tulosten perusteella. (Lähde: Wikipedia)

Termin ”growth hacker” kehitti Sean Ellis vuonna, jonka hän julkaisi blogissaan 2010. Postauksessaan hän kuvaili kuvasi kasvuhakkereita henkilöinä jonka tavoite on kasvu, joka on skaalattavaa. Nykyään growth hacking on muuttunut. Kasvuhakkeroinin tarkoituksena on hankkia kasvutta, mutta ketterin, kustannustehokkain ja modernein menetelmin. Kasvuhakkeroinnissa yhdistetään tuotekehitystä, analytiikkaa, designia, psykologiaa ja teknologiaa.

 

Kasvuhakkeroinnin taidot

kasvuhakkeroinnin taidot
Lähde: Growth with Ward

Kasvuhakkeroinnin taidot voidaan jakaa karkeasti kolmeen tasoon:

  1. Perustaidot: Nämä taidot koskevat työmuotojen, mallien ja ajattelutavan ymmärtämistä. Esimerkiksi kasvuhakkeroinnin ohjaaminen, Pirate Funnel ja the Growth Hacking-ajattelutapa.
  2. Kehittyneemmät taidot: Nämä ovat taitoja, joita tarvitset jokaisessa tehtävässä, jonka aiot tehdä, ja ovat siksi välttämättömiä taitoja kaikille, kuten copywriting, käyttäytymispsykologia ja visuaalinen suunnittelu.
  3. Asiantuntija: Nämä taidot eivät ole välttämättömiä jokaiselle kasvuhakkerille, mutta niillä mahdollistetaan kasvu vaikeissa olosuhteissa. Taitoja ovat esimerkiksi asiakkuusohjelmat, konversio-optimointi sekä markkinoinnin automaation kehittäminen.

Kasvuhakkeroinnin viitekehys (AARRR)

growth hacking prosessi
Lähde: Growth with Ward

Kasvuhakkeroinnin prosessi

Kasvuhakkeroinnin prosessi lähtee liikkeelle ideoimalla, mitä kohtia esim. myynnissä halutaan parantaa. Testauksen kanssa pitää olla kärsivällinen. Tämä prosessi käsittää paljon kokeilemista ja virheistä oppimiasta. Analysoinnilla hienosäädetään ja parannetaan lähestymistapaa testaamiseen jatkuvasti. Kun testi on valmis on aika toistaa koko prosessi alusta. Voit joko aloittaa uuden testin tai luoda optimoidun version edellisestä testistä. 

Prosessi voidaan jakaa karkeasti kuuteen osaan:

  1.  Ideointi ja ajatusten kasaaminen
  2. Valitaan sopiva idea ja analysoidaan potentiaali
  3. Luodaan testi
  4. Analysoidaan testin toimivuutta
  5. Optimoidaan testia
  6. Toistetaan prosessi alusta
Lähde: Neil Patel

Haluatko kasvua?

Kerro meille tarkemmin, miten voimme auttaa. Olemme sinuun yhteydessä yhden arkipäivän kuluessa.

Tuoreimmat blogit

« Takaisin sanastoon.
Vieritä ylös