Kasvuhakkerointi

Etusivu / Sanastot / Kasvuhakkerointi

Kasvuhakkerointi (engl. growth hacking) on yrityksen myynnin kasvattamiseen tähtäävää toimintaa perinteisistä markkinointimenetelmistä poikkeavilla tavoilla. 

Tavoitteena siinä on eri markkinointikeinoja kokeilemalla etsiä ne tavat, jotka kasvattavat myyntiä mahdollisimman kustannustehokkaasti ja nopeasti. Tyypillinen kasvuhakkeri kokeilee lyhyillä iteraatioilla monia eri menetelmiä, mittaa niiden tuloksia ja on valmis muuttamaan markkinointistrategiaa nopeasti tulosten perusteella. (Lähde: Wikipedia)

Termin ”growth hacker” kehitti Sean Ellis vuonna, jonka hän julkaisi blogissaan 2010. Postauksessaan hän kuvaili kuvasi kasvuhakkereita henkilöinä jonka tavoite on kasvu, joka on skaalattavaa. Nykyään growth hacking on muuttunut. Kasvuhakkeroinin tarkoituksena on hankkia kasvutta, mutta ketterin, kustannustehokkain ja modernein menetelmin. Kasvuhakkeroinnissa yhdistetään tuotekehitystä, analytiikkaa, designia, psykologiaa ja teknologiaa.