Mitä verkkokauppa maksaa?

Jos olet pohtinut, minkälaisia kustannuksia verkkokaupan perustamiseen ja ylläpitoon liittyy, lue tämä!

Verkkokaupan perustaminen ei ole ilmaista, vaikka liiketoiminta olisi vähäistä tai tuotteita vähän. Tätä voisi verrata jopa fyysiseen liiketilaan: vaikka kaupassasi olisi vain muutama tuote, kaupan ylläpitoon liittyy kustannuksia. Verkkokaupan ylläpitoon liittyy myös muuta kuin palvelinvuokra sekä verkkokaupan perustamiskustannus. Näihin on hyvä varautua jo suunnitteluvaiheessa. 

Verkkokauppaliiketoiminnan perustaminen on Suomessa yksinkertaista, jos myytäviä tuotteita on vähän. Kun verkkokaupassasi on paljon tuotteita, täytyy verkkokaupan taipua varastosaldoista tuotteiden lähetykseen ja reklamaatioiden vastaanottamiseen. 

Verkkokaupan hintahaitari

Verkkokauppojen hinta vaihtelee perustamisvaiheessa parista tuhannesta kymmeniin tuhansiin, riippuen ominaisuuksista sekä integraatioista. Verkkokaupan perustamisvaiheessa on syytä pohtia muun muassa verkkokaupan ominaisuuksia, verkkokauppa-alustaa, maksamiseen ja toimitukseen liittyviä kuluja sekä tarvetta esimerkiksi varastosaldojen päivittämiselle.

Myös verkkokaupan pystyttämiseen ja päivittämiseen, markkinointiin ja asiakaspalveluun liittyvät kulut on hyvä ottaa myös huomioon.

LATAA TÄSTÄ VERKKOKAUPAN LUNTTILAPPU

verkkokauppa yritykselle

Verkkokauppa

Verkkokauppias tarvitsee kauppapaikan eli verkkokauppa-alustan. Erilaisia alustoja on saatavilla useita erilaisia, joista osa on ilmaisia ja toiset tuhansia euroja kuukaudessa. Vaikka verkkokauppa-alusta olisi ilmainen, kuten maailman suosituin verkkokauppa-alusta Woocommerce, saatat tarvita apua verkkokaupan perustamiseen, muokkaukseen tai muuhun ylläpitoon. 

Lue arvio Woocommerce-kaupasta täältä

Kun valitset yrityksellesi sopivaa verkkokauppa-alustaa, pohdi, millä tavalla yrityksesi toiminta ja tarjooma kasvaa tulevaisuudessa ja mitkä ovat tavoitteesi. Jos toiminta on nyt pientä, mutta tavoitteena on kasvattaa liiketoimintaa useammilla tuoteryhmillä tai suunnata ulkomaan markkinoille, suosittelemme valitsemaan jo alkuun alustan, johon on mahdollista rakentaa esim. toimituksiin ja maksutapoihin liittyviä monimutkaisia ominaisuuksia ulkomaille. Suosituimpia alustoja ovat Woocommerce, mikä on Wordpressin lisäosa sekä Shopify ja Magento. Suosituimpia suomalaisia alustoja on esimerkiksi Finqu ja Mycashflow. 

woocommerce-verkkokauppa

Maksamiseen liittyvät kustannukset

Maksaminen on verkkokaupassa luonnollisesti tärkein ominaisuus, oli se sitten laskulla maksaminen, osamaksu tai verkkomaksu. Asiakkaan kannalta verkko-ostos päättyy maksamiseen, jonka vuoksi maksamisesta kannattaa tehdä mahdollisimman helppoa. Varmista myös, että tarjoat verkkokaupassasi useita maksutapoja. Jos asiakkaalle sopivaa maksutapaa ei ole tarjolla, lähtee asiakas herkästi etsimään toista verkkokauppaa, jossa maksaminen on tehty helpommaksi. 

Valitse maksutavoiksi eniten käytössä olevat, kuten verkkomaksut, Paytrail, Bambora, Klarna yms. Voit myös katsoa vinkkiä suosimistasi verkkokaupoista, kuinka helpoksi he ovat maksamisen tehneet. Maksutapojen kustannukset verkkokauppiaalle vaihtelevat. Osa maksurajapintojen tarjoajista antaa maksutavat ilmaiseksi käyttöönsä ja ottavat komission välistä, toiset ottavat molemmat. Transaktiokustannus voi olla 2,5 % per tuote. Osa kauppiaista lisää tämän tuotteiden hintoihin, jotta kuluilta vältytään ja kate pysyy parempana.

Jotta vältytään turhilta kustannuksilta, kannattaa asiakkailta kysyä vaikkapa verkkokaupassa ilmaisella kyselytyökalulla, mitä maksutapoja he preferoivat. Näin voidaan pudottaa turhat maksulliset tavat pois ja tarjota vain asiakkaiden suosimat.

tekninen optimointi

Toimituskustannukset 

Toimituskulut ovat kauppiaalle yksi tärkeimpiä huomioitavia asioita, joka vaikuttaa tuotteiden hinnoitteluun. Toimituskulut voi liittää tuotteiden hintaan tai laittaa erilliseksi kustannukseksi. Osa myydyistä tuotteista myös saattaa tulla reklamaatioissa takaisin, joka on oma kulueränsä. 

Toimituskustannukset riippuvat siitä, kuinka paljon lähetyksiä verkkokaupasta lähtee päivittäin. On olemassa erilaisia palveluntarjoajia, jotka yhdistävät pienten kauppojen toimitukset yhden sopimuksen taakse. Tämä säästää, etenkin pienillä volyymeilla pelaavilla verkkokauppiailla, kustannuksia.

Toimituskustannukset kannattaakin laskea tarkkaan ja miettiä myös samalla, minkä tavarantoimittajan valitsee. Jos vaihtoehtona on nouto esimerkiksi yrityksen omalta varastolta tai kodista, säästää siitä pitkän pennin.

yritysilme

Varastointi 

Tuotteiden varastointi voi olla pieni tai suuri kuluerä, joka riippuu inventaarin koosta ja tuotteiden muodoista ja painosta. Jos myytävät tuotteet ovat esim. lihatuotteita, pitää säilytyksessä käyttää kylmävarastoa. Tämä kasvattaa kustannuksia sekä pakottaa myymään tuotteet nopeammin, jotta ne eivät mene hävikkiin.

Tuotteiden määrä ja laatu asettuvat vaatimustason järjestelmille ja varastolle.

Tuotteiden varastoinnin, lähetysten ja palautusten käsittelyn voi hoitaa itse tai ulkoistaa. Jos verkkokauppa on pieni, kannattaa itse hoitaa aluksi varastointi. Kun volyymi kasvaa, on syytä pohtia mahdollisen kumppanin käyttämistä logistiikassa.

Uutta verkkokauppaa perustettaessa kannattaa arvioida esim., kuinka usein varastosta lähtee tavaraa ja mitä tuotteita myyt nyt, mutta myös tulevaisuudessa. Esimerkiksi vaatteet pitää varastoida henkareissa ja putsata palautuksissa verrattuna vaikkapa koriste-esineisiin, jotka voi laittaa takaisin suoraan myyntiin. 

Kun kauppa kasvaa ja tuotteet vaativat lisää tilaa niin, niiden hallitsemiseen tarvitaan erilaisia tuotteiden hallintajärjestelmiä, kuten PIM (product inventory management) ja ERP (Enterprise resource planning). Näiden tuomiin kustannuksiin on syytä varautua.

Pakkausmateriaalit

Varastoinnin lisäksi tuotteet pitää pakata ja siihen kuluu materiaalia, joka tuo lisää kustannuksia. Kun myytävien tuotteiden määrä kasvaa, kasvaa myös tarve pakkausmateriaaleille, joka kannattaa budjetoida.

Pakkausmateriaalit pitää myös säilyttää, joka vie tilaa säilytyksessä sekä pakkausvaiheessa. Hankalasti kasattavat laatikot vievät aikaa kaikelta muulta turhaan.

Paketit vaativat myös osoitekortit, joka kannattaa huomioida, kun lähetysmäärät ovat enemmän kuin muutamia silloin tällöin. Aluksi on helppo lähteä liikkeelle ihan kotitoimistolla olevalla tulostimella ja lähetysten määrän kasvaessa hankkia kunnon tarratulostin, joka nopeuttaa työnkulkua.

Yhden paketin materiaalikustannukset voi liikkua senteissä, mutta tuhansien tuotteiden pakkauksiin menee jo suuri  summa rahaa, joka kannattaa budjetoida ja laskea auki tuotteiden hinnoittelussa.

Vaikka pakkausmateriaalit tuntuu pieneltä kuluerältä on aika, joka niiden kanssa pelaamisen käyttää suuri myyntien kasvaessa. Siksi kannattaa miettiä heti alusta, miten toimintaa voi tehostaa juuri pakkausvaiheessa ja säästää sitä kautta aikaa ja rahaa.

Tuotteen pakkaamisessa  kannattaa miettiä loppuasiakastasi, miten hän kokee paketin sisällön. Halpa materiaali ja paketti antaa brändistä halvan mielikuvan, kun taas hieman paremmin pakattu tuote kertoo tuotteen arvokkuudesta, jota asiakkaasi arvostaa enemmän.

markkinointi palveluna

Verkkokaupan markkinointi

Verkkokauppa, jonka halutaan menestyvän vaatii markkinointieuroja. Markkionointieuroille, etenkin alkuvaiheessa kannattaa laskea kuukausibudjetti, jonka pystyy maksamaan omasta taskusta. Myöhemmin myynti kattaa markkinoinnin kulut. 

Ilman markkinointia verkkokauppaa ei löydy Googlesta. 

Kun suunnitellaan verkkokaupan markkinointia, kannattaa miettiä kuinka paljon asiakkaat ostavat kertaostoksena tai useammin. Tätä kutsutaan LTV (lifetime value), jossa asiakkaan arvo kauppialle määritellään. Ensimmäisen ostoksen perusteella ei voida vielä vetää johtopäätöstä, onko asiakas kannattava vai ei, koska seuraava ostos voi olla jo kuukauden päässä. Tämä riippuu paljon tuotteista, jota verkkokaupassa myydään.

Markkinointiin investoitava rahamäärä riippuu myytävien tuotteiden kysynnästä, kilpailutilanteesta, tuotteiden hintapisteestä sekä kohderyhmästä. Mainontaan  sijoitetun pääoman tuotto eli ROAS (return on advertising spend) on yleensä uudella verkkokauppiaalla pienempi, kuin jo markkinaosuuden saaneella kaupalla. 

Markkinointi vaatii kauppiaalta paneutumista ja seurantaa joka viikko. Markkinointi koko vuodelle kannattaa suunnitella markkinoinnin vuosikellon mukaan, etenkin jos myynnissä on sesonkituotteita vaikkapa kesälle. Apua markkinointiin kannattaa käyttää, kun oma aika tai osaaminen ei riitä toteuttamaan monimutkaisia kampanjoita tai seurantapikselin asentamista, yms.

Markkinointia ei kannata ajatella vain kuluna, vaan kaupan mahdollistaja pitkän ajan kuluessa. Markkinointi vaatii pitkäjänteistä tekemistä oman brändin sekä myynnin kehittämisen saralla.

Asiakaspalvelu

Markkinoinnin jälkeen toisena todella tärkeänä asiana on asiakaspalvelu. Verkkokaupalla pitää olla henkilö, joka vastaa asiakaspalvelusta ja käsittelee tilauksiin liittyvät kysymykset, reklamaatiot, yms. Suuret verkkokauppiaat, kuten eBay ja Amazon voivat kilpailla hinnoilla, mutta eivät asiakaspalvelulla -etenkään suomeksi. 

Hyvällä asiakaspalvelulla voidaan myös tukea ostoprosessia verkkokaupassa vaikk chatilla, jossa on oikea ihminen vastaamassa kysymyksiin. Tämä tekee asiakaskokemuksesta huomattavasti mukavampaa.

Mikäli verkkokaupan myynti vetää, niin asiakaspalvelun voi ulkoistaa kokonaan, jota monet verkkokauppiaat harrastavatkin. Tämä säästää omaa aikaa muuhun. Alkuvaiheessa olevilla verkkokauppiailla tämä on usein liian suuri kustannus. Kustannukset voivat nousta esimerkiksi yhden henkilön palkkaa vastaavaan summaan ulkoistettuna. Aluksi voi harkita itse päivystävänsä ainakin toimistoaikoina, jos siihen on mahdollisuus.

miksi panostaa Google mainontaan

Muita kuluja

Verkkokaupan pyörittämisessä kotikonttorilta monet kulut voidaan alkuvaiheessa karsia tai ainakin osa asioista voidaan tehdä itse. Kun myyntivolyymi ja kasvaa, tulee luonnollisesti tarve kasvattaa liiketoimintaa, joka vaatii investointeja. Kustannuksia ovat esim. toimisto- ja varastointitila, sähkö, netti, vuokra, yms.

Muita kuluja ovat esim. kirjanpito, joka maksaa useampi sata euroa/kk tai inventaarin hallintaan liittyvät ohjelmistot saattavat kasvattaa kuukausipottia myös satasilla.

Henkilöstön kustannukset ovat kuitenkin usein suurimpia kulueriä verkkokaupan pyörittämisessä, mutta mahdollistavat verkkokaupan kasvun ja skaalauksen tulevaisuudessa. 

Henkilöstön palkkaamisessa kannattaa valita, että poistaako työntekijä jotain asioita omalta pöydältä(ajansäästö) vai tuoko työntekijä esim. Lisämyyntiä verkkokaupalle.

verkkokaupan myynti kasvaa

Yhteenveto

Uudella verkkokauppiaalla on usein alussa monta hattua päässä ja suuresta osasta tehtävistä pitää itse vastata. Kaikki blogissa edellä mainitut asiat ovat sellaisia tehtäviä, jotka jokaisen verkkokauppiaan on hoidettava.

Kokonaisuudessaan verkkokaupan pyörittämisen kustannukset kuukausitasolla vaihtelevat aina muutamasta sadasta useaan tuhanteen euroon. 

Verkkokaupan pyörittämisessä, etenkin päivätyönä on muitakin kuluja, joita tässä blogissa ei mainittu, jotka vaihtelevat aina sisäänostoista vakuutuksiin.

Jos haluat sparrailuapua oman verkkokaupan toteuttamisen tai nykyisen kaupan skaalamisen kanssa, niin laita viestiä ja katsotaan miten voimme auttaa.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Kirjoittaja:

Ilari

Ilari

Ilari on Sitelyn toinen perustajista ja taustaltaan koodari ja designeri. Digitaalinen markkinointi ja analytiikka ovat lähellä sydäntäni. Haluan auttaa yrittäjiä kehittämään omaa liiketoimintaansa digitaalisten palveluiden avulla ja luomaan WAU-kokemuksia.

Lisää blogeja

Vieritä ylös