Mitä tietoa nettisivuilla pitää olla? Viisi vinkkiä kirjoittamiseen

Tuntuuko kirjoittaminen vaikealta?

Nettisivustot pursuavat tietoa tänä päivänä, ja välillä onkin vaikeaa erottaa sivujen sisällöstä, mikä on totta ja mikä ei. Sisällön muoto on muuttunut todella monimuotoiseksi – on videota, tekstiä, kuvia, somea, pelejä yms. Monimuotoisen tekstin tuottamiseen pystyy nykypäivänä vaikka kännykällä. 

Nettisivujen sisältötyyppejä voivat olla artikkelit, blogit, videot, kuvat, asiakastarinat, tieteelliset julkaisut, omasta nikkarointiprojektista kirjoittelu tai sisältö, jonka tarkoitus on puhtaasti olla hakukoneita varten. Tällä mahdollistetaan nettisivuston sijoituksen parantuminen hakukonetuloksissa. Kaikille sisältötyypeille on paikkansa ja aikansa, ja näiden suunnittelu voi tuottaa ähkyä, kun on mietittävä, mitä kaikkea nettisivuilla sitten pitäisi olla. Vertailukohteina sisällöissä onkin usein isot nettisivut, joissa on nähty paljon vaivaa tekstien, videoiden ja kuvien tuottamiseen. Käyn tässä kirjoituksessa käyn läpi 5 asiaa, jotka kannattaa huomioida, kun kirjoitat tekstiä omille nettisivuillesi.

Vinkki 1: Mistä haluan nettisivujeni tekstin kertovan?

Monesti yritykset kirjoittavat ympäripyöreyksiä nettisivuilleen. Puhutaan esimerkiksi kokonaispalveluratkaisuista tai asiakaskeskeisyydestä, kuten vaikkapa kokonaisvaltaisesta kylpyhuoneremontista, jossa asiakas on keskiössä. Eiköhän asiakas ole keskiössä omassa kylpyhuoneremontissa, joka tehdään kokonaan, eikä vaikka ilman vesieristeitä. Huonosti mietityllä sisällöllä ei ole merkitystä potentiaaliselle asiakkaalle. Tällainen sisältö näyttää helposti siltä, että yritys haluaa olla muiden yläpuolella ja sanella asiakkailleen mitä tekee – eikä auttaa asiakasta. 

Sisällössä tulee ilmetä kenelle puhutaan, mistä puhutaan ja miksi se kannattaa lukea (hyöty lukijalle). Kun nämä asiat täyttyvät, on sisältöä myös paljon helpompi lukea ja kuluttaa.

Kirjoittamista aloittaessa voi vaikka laittaa ranskalaisilla viivoilla pääkohdat (väliotsikot), joista haluaa sisällön kertovan. Kun pääkohdat on selvillä, on aika miettiä mitä potentiaalinen lukija voisi tästä saada (hyöty). Ranskalaisten viivojen perään voikin laittaa ns. vastaukset kysymyksiin, mihin kyseinen kappale vastaa.

Vinkki 2: Kenelle kirjoitan ja miksi kukaan lukisi tekstini?

Toiseksi tärkeintä on miettiä, kenelle kirjoitetaan ja miksi lukija haluaisi lukea sisältöä tai vaikka ostaa tämän pohjalta palveluitasi. Jos kaikki verkkosivujen tekstit ovat tyyliltään yleisiä, puhuttelevat ne kaikkia, eli ei ketään. Jos yrityksellä on jo asiakkaita, voit hyvin kysyä heiltä, miksi he ovat valinneet juuri sinun yrityksesi ja mistä he pitävät siinä. 

Kun sisältöä kirjoitetaan myyntimielessä, ei sitä kannata piilottaa monen linkin, kirjautumisen tai liidilomakkeen taakse monimutkaisesti. Kuluttajat varjelevat nimittäin tärkeintään, eli omaa netti-identiteettiään ja sähköpostiaan roskapostilta. Kun annat sisältöä ilmaiseksi, kasvatat samalla auktoriteettia ja saat varmasti takaisin aikasi, jota olet käyttänyt sisällön tekemiseen – myyntinä.

Vinkki 3: Sisällön muoto ja juoksutus

Muodolla on väliä, vai onko? Kyllä on. Jokaisella sisällöllä on tarkoituksensa ja kohderyhmänsä. Siksi on hyvä miettiä ennen kirjoittamista, missä muodossa aikoo sisällön tuottaa: tuleeko siitä palvelusivun teksti vaiko artikkeli. 

sisällön muoto

Sisällössä pitää ottaa hakukoneet huomioon siltä osion, että tekee ennen tekstin kirjoittamista vaikkapa muutaman Google-haun ja katsoo, miten aiheesta kirjoittavat esittävät asiansa. Palvelusivun tekstin pitää olla tyyliltään kuvaava, jossa kerrotaan tarkasti, mistä on kyse, ominaisuudet, hinnat yms. 

Tekstin jäsentely esim. kappaleilla auttaa lukijaa tarkastelemaan tekstiä nopeasti ja lukemaan vain häntä kiinnostavat kohdat, kuten vaikka tässä kirjoituksessa olevat välikappaleet. Listat tekstin joukossa tuovat taas vinkinomaisesti sisällöstä esiin tärkeimpiä asioita ja niillä voidaan korostaa esimerkiksi palvelusivulla ominaisuuksia, jotka kuuluvat tiettyyn pakettiratkaisun.

Esimerkkejä sisällöistä ja pituuksia:

  • Palvelusivujen kuvaustekstit – max. ½ A4
  • Blogisivujen tekstit – n. A4
  • Tuotekuvaus – n. ¾ A4
  • Opas – 4-10 A4:sta
  • Opasvideo/yritysvideo – 15s-45s

Kun sisältö on kirjoitettu lopulliseen muotoon, se kannattaa vielä lukea läpi pariin kertaan omilla ja vaikkapa työkaverin silmillä ja miettiä, eteneekö sisältö järkevästi eteenpäin ja tuleeko hyöty esille hyvin. Viimeisessä kappaleessa on hyvä vielä kerrata pääkohdat. 

Kuvituksen roolia sisällössä ei voi vähätellä, koska tunnetusti yksi kuvaa kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Eli jos käytät kuvitusta, valitse tekstin tyyliin sopivat kuvat ja mieluiten sellaiset, joita ei ole ainakaan kilpailijoilla käytössä. Kuvat ja kuvakaappaukset rikastavat tekstiä tuovat siihen väriä ja syvyyttä. Videoilla taas on mahdollisuus kertoa enemmän tarinanomaisesti sisällöstä ja tuoda vielä lisää syvyyttä sisältöön. 

Videon pituus kannattaa olla maksimissaan 3 minuuttia ja laittaa sen alle esim. lyhyt käsikirjoitus, jossa on videon tärkeimpien kohtien ajat, esim. Hakukoneoptimointi verkkokaupassa 3:28-4:15.

Vinkki 4: Muista hakukoneoptimointi

Hakukoneiden huomioimisesta ei voi kirjoittaa ikinä liikaa, sillä jos tuotettua sisältöä ei löydy Googlesta, sitä ei ole olemassa. Hakukoneille kirjoitettaessa pitää huomioida se, että sisällössä on ns. punainen lanka, eli sisällölle on valittu muutama tärkeä avainsana – teema tai aihe – josta kirjoitat. Näitä valittuja avainsanoja ja niiden muunnelmia pitää lisätä tekstiin, jotta hakukoneet ymmärtävät, mistä on kyse. Kuville on syytä myös lisätä vaihtoehtoiset tekstit (alt-teksti), jotta ne nousevat kuvahauissa.

Tekstin sisältö ja laatu ei pidä kärsiä hakukoneoptimoinnin takia, jottei sisällöstä tule pelkkää hakusanojen ilotulitusta. Sisällössä on syytä linkittää muihin arvokkaisiin lisämateriaaleihin tai sisältöihin, jotta aiheesta tulee tarpeeksi kattava ja se on hakukoneiden mielestä arvokas.

Vinkki 5: Sisällön frekvenssi ja laatu

Ikuinen kysymys, koska molemmille on tarve. Kun nettisivut on juuri julkaistu, on tärkeä tuottaa sivuille sisältöä, linkkejä sekä liikennettä, jotta hakukoneet alkavat indeksoida sivustoa. Laatuaspekti tulee siinä kohtaa tärkeäksi, kun sivustosi alkaa sijoittua esim. ensimmäisellä sivulla hakutuloksissa tärkeimmillä avainsanoilla. Tärkeimmät avainsanat kannattaa miettiä tarkkaan, koska niiden perusteella sisältöä tulee “optimoida”. Optimointi tapahtuu oikeiden avainsanojen valitsemisella ja niistä kirjoittamisella.

Hakukoneet arvostavat myös laadukkaita sisältöjä, jotka linkittävät muualle ja muualta linkitetään niihin, joten myös laatujournalismille on paikkansa. Sivustolle kannattaakin ripotella sopivasti lyhyitä ja pitkiä sisältöjä, jotta on useammalle kohderyhmälle eri tyylillä kerrottuna esim. toimialasta tai palveluista.

Yhteenveto

Laadukkaan ja hakukoneystävällisen sisällön tuottaminen ei ole rakettitiedettä, vaan vaatii aiheeseen, kohderyhmään ja hakusanoihin tutustumista. Kertauksena viisi tärkeintä asiaa sisältöä tuotettaessa ovat:

  1. Sisällön merkitys vastaanottajalle.
  2. Kenelle haluat kirjoittaa ja mikä on kulmasi kirjoittaa/palvella.
  3. Missä muodossa tarjoilet sisällön lukijoille.
  4. Millä kuvilla tai videoilla värität sisältöä.
  5. Miten usein kirjoitat ja miten laajaa sisältöä.
yhteenveto

Tärkeintä on muistaa, että kun sisältöä tarjoaa ilmaiseksi potentiaalisille kuluttajille, tulee siihen investoitu aika takaisin myynteinä, kun alan auktoriteettisi kasvaa. Sisällön tuottaminen kannattaa aloittaa kevyesti vaikka kirjoittamalla yhden palvelusivun tekstit uusiksi, ilman että lukee liikaa vanhaa tai kilpailijoiden tekstejä ja miettii sisällön kohderyhmä mielessä ja käyttää siihen maksimissaan 2 tuntia. 

Käsittelen seuraavassa kirjoituksessa hieman tarkemmin, miten nettisivuille saa kirjoitettua helposti sisältöä, joka on helposti luettavissa ja hakukoneet ymmärtävät sitä. (Vartin kirjoitustekniikka SEO-vinkkelistä.)

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Kirjoittaja:

Ilari

Ilari

Ilari on Sitelyn toinen perustajista ja taustaltaan koodari ja designeri. Digitaalinen markkinointi ja analytiikka ovat lähellä sydäntäni. Haluan auttaa yrittäjiä kehittämään omaa liiketoimintaansa digitaalisten palveluiden avulla ja luomaan WAU-kokemuksia.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat tuoreimmat blogimme suoraan sähköpostiisi!

Lisää blogeja

Ilmainen nettisivujen ostajan opas

Oletko hankkimassa kotisivuja yrityksellesi? Tänä päivänä nettisivut eivät voi olla enää perinteinen käyntikortti, jossa on vain yritystiedot ja puhelinnumero, vaan interaktiivisemmat ja mobiiliystävälliset.
Asiakkaiden hankintaan pitää panostaa huomattavasti, ja valita oikeat digikanavat missä asiakkaatkin ovat. Tässä ilmaisessa oppaassa käsitellään nettisivujen roolia liiketoiminnassasi sekä digitaalisen markkinoinnin hyödyntämistä.
Nettisivujen ostajan opas kirja
Vieritä ylös

Tilaa uutiskirjeemme!

Lähetämme sinulle vain inspiroivia sähköposteja. Saat vinkkejä, tietoa uusista palveluistamme sekä tietoa kilpailuistamme.

Liittymällä uutiskirjeemme tilaajaksi hyväksyt tietosuojaehtomme.

Ilmainen opas

Nettisivujen ostajille

Vanhat ja päivittämättömät kotisivut eivät luo luottamusta asiakkaisiisi. Lataa ilmainen opas, josta löydät vastauksia mm. millaiset ovat nettisivut 2020, mitä ne maksavat ja mitä pitää huomioida.