Mitä kotisivujen tekeminen maksaa?

Kotisivujen hinta koostuu useasta eri tekijästä ja niiden merkitys on syytä ymmärtää, jotta et maksa turhasta.

Kotisivujen hinta koostuu monesta tekijästä

Kotisivuprojektien hinnat ja hinnoittelu voi tuntua villiltä länneltä, kun palveluntarjoajia, työkaluja ja suosituksia on saatavilla kasapäin ja hinnat vaihtelevat todella paljon. Tulee helposti mieleen kysyä, eikös niille voisi antaa yhtä hintaa, kuten maitopurkille kaupassa? Todellisuudessa verkkosivujen toteutuksen laajuus vaihtelee käyntikorttityylistä aina isoihin digitaalisiin verkkopalveluihin. Omat kokemukseni perustuvat satoihin uusien sivustojen toteutuksiin ja sivustouudistuksiin vaihdellen pienten yritysten kotisivuista aina todella suuriin kuluttajaportaaleihin. Projektit ovat olleet hinnoiteltu eri tavalla, koska sisällön laajuus ja koodin määrä on vaihdellut suuresti.

Kun googlettaa kotisivujen toteutuksia ja hintoja, huomaa, että suurin osa kotisivujen palveluntarjoajista ilmoittaa hinnat “pyydä tarjous” -periaatteella. Miten sitten saan selville, mitä sivusto tulee oikeasti maksamaan enkä joudu huijatuksi? Käyn tässä blogitekstissä läpi, mistä kotisivuprojekti ja hinta koostuvat, jotta ymmärrät mitä kaikkea kotisivujen rakentamiseen liittyy ja kuinka paljon sivuston toteutus oikeasti maksaa.

Mistä kotisivuprojekti koostuu?

Kotisivujen rakentaminen koostuu eri vaiheista, joilla on oma hintansa aina teknologialisensseistä tekstien kirjoittamiseen. Projektin osat muodostavat kokonaisuuden ja kaikkia tarvitaan, jotta kotisivut toimivat hyvin ja näyttävät hyviltä. Kun kotisivuja lähdetaan rakentamaan tai uudistamaan, voi toteutuksen jakaa karkeasti kahteen osaan, aloitusprojekti sekä jatkuva kehittäminen. Aloitusprojektiin kuuluu seuraavat asiat:

  • verkkotunnuksen eli domainin hankinta ja kytkeminen
  • palvelinten (webhotellin) hankinta ja alustan asennukset
  • käytettävän teknologian ja moduulien lisenssimaksut
  • ulkoasun ja rakenteen suunnittelu
  •  kuvitus ja kuvien ottaminen tai ostaminen – eli brändi-ilme
  • sisällön suunnittelu ja kirjoittaminen

Jatkuva ylläpito

Kun kotisivut on julkaistu, siirrytään jatkuvan ylläpidon ja kehittämisen pariin. Jatkuvan kehittämisen tarkoituksena on parantaa käyttäjäkokemusta kotisivuilla ja poistaa myynnin esteitä. Kehitys lähtee kotisivujen analysoinnista, esim. Google Analyticsilla. Analysoinnissa tarkastellaan sisältöä ja sen käytettävyyttä käyttäjän näkökulmasta. Näin ymmärretään paremmin, mitä sisältöä kotisivuille pitää lisätä tai miten tekstit ja painikkeet pitää sijoitella, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät paremmin esimerkiksi hinnastot ja yhteystiedot. Tavoitteena on usein saada suurempi osuus kävijöistä ottamaan yhteyttä. 

Parannuksia voivat olla esimerkiksi etusivulle lisättävä palveluiden esittely paikka, josta käyttäjä pääsee siirtymään palvelusivuillesi tai kätevä yhteydenottolomake, joka lähettää yhteydenotot suoraan puhelimeesi. Jatkuva kehittäminen koostuu seuraavista asioista:

  • hakukonelöydettävyyden kehittäminen
  • tekniset parannukset ja päivitykset
  • uudet kuvat ja tekstit
  • tietoturvapäivitykset
  • uusien ominaisuuksien tuominen osaksi kotisivuja, esimerkiksi ajanvarausjärjestelmä tai live chat

Hinnoittelun muutos

Kotisivujen tekeminen on kehittynyt viimeisen 10 vuoden aikana todella paljon, kun voidaan käyttää monipuolisia kehittyneitä editoreita ja avoimeen lähdekoodiin perustuvaa teknologiaa. Tämä tarkoittaa, että kotisivujen toteuttamiselle on tullut uusia vaihtoehtoja sekä tee-se-itse -tekijöille että asiantuntijoille. Esimerkiksi kotisivukoneet, joilla voi itse tehdä omat sivunsa, ovat yleistyneet huomattavasti. Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmät, kuten WordPress, taas on pitänyt pintansa ammattimaisten verkkosivujen ja blogien julkaisujärjestelmänä laajan muokattavuuden, lisäosavalikoiman ja hakukoneystävällisyyden takia. Verkkokaupan perustaminen WordPress-sivustoon liitettävällä Woocommerce-kaupalla on suuressa suosiossa eikä vaadi kalliita lisenssejä. 

Käytännössä siis kuka tahansa voi aloittaa kotisivujen koodaamisen, jos on kiinnostusta opetella verkkoteknologioita ja seurata alan trendejä. Kolikon kääntöpuolella taas on tapahtunut se, että hakkereiden määrä on lisääntynyt ja sivustoja yritetään murtaa entistä enemmän ja tehokkaammin. Jos kotisivusi ylläpitäjä pitää huolta tietoturvasta, päivityksistä sekä varmuuskopioinnista, voit nukkua yösi rauhassa.

VINKKI: Valitse sellainen toteutustapa kotisivuillesi, joka kestää yrityksesi kasvun ja johon yrityksesi pystyy sitoutumaan ainakin seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Näin et maksa turhasta ja vanhentuneesta teknologiasta.

hinnoittelun muutos

Kuinka paljon kotisivut sitten maksavat?

Hinnoittelu skaalautuu sisällön määrän ja toiminnallisuuksien mukaan. Tässä muutama esimerkki toteutuneista kotisivujen hinnoista:

  • Pienyritykset
    Pienten yritysten kotisivustot ovat yleensä simppelit ja selkeät, joissa on rajoitettu määrä toimintoja. Ne sisältävät muutaman sivun, monesti kuvapankkikuvia sekä rajoitetun määrän toiminnallisuuksia. Hinnat ovat 500-2 000 €:n välillä.
  • Keskisuuret yritykset
    Keskisuurten yritysten kotisivuilla on enemmän ominaisuuksia ja sisällön määrä on suurempi. Ominaisuuksia ovat yleensä sisällönhallintajärjestelmä, teknisiä lisätoiminnallisuuksia, personoitu ulkoasu sekä 20-75 sisältösivua. Hinnat ovat 5 000 – 1 2000 €:n välillä.
  • Verkkokaupat
    Verkkokaupat ovat netissä toimivia kauppoja, jotka sisältävät erilaisa maksuominaisuuksia sekä sisältöä. Hinnoittelu määräytyy toiminnallisuuksien, maksutapojen, integraatioiden sekä sisällön määrän mukaan. Hinnat ovat 2 000 – 15 000 €:n välillä keskikokoisten verkkokauppojen kohdalta.
  • Suuryritykset
    Suuryritysten kotisivut ovat rakennettu usein täysin räätälöitynä ja sisältävät paljon monimutkaista koodia sekä integraatioita. Kuvitukseen käytetään mainostoimistoa sekä ammattilaisdesignereita ja copywritereitä. Hinnat ovat 20 000 – 50 000 €:n välillä.

Käytännössä siis sisällön määrä, ulkoasu ja tekniset ominaisuudet määräävät hintapisteen. Hinnat ovat suuntaa antavia ja pohjautuvat kokemukseemme erilaisista kotisivuhankkeista. Tärkeintä on määrittää budjetti, minkä on valmis maksamaan uusista kotisivuista tai kotisivu-uudistuksesta. Ota myös huomioon jatkuvat kustannukset. Kotisivujen ylläpidosta kannattaa maksaa kuukausittain, jotta ne pysyvät tuoreina ja kiinnostavina kohderyhmälläsi.

VINKKI: Yrityksen kotisivut ovat tärkein kontaktipiste asiakkaillesi verkossa ja niiden tekemisen laatuun kannattaa panostaa. Asiakkaat äänestävät helposti jaloillaan huonojen kotisivujen takia ja jättävät kaupan tekemättä.

Miksi ylläpidosta kannattaa maksaa joka kuukausi?

Kotisivujen ylläpitomaksua voi kustannuksena verrata vaikkapa parturissa tai kampaajalla käymiseen. Jos parturilla ei käydä, kasvavat hiukset nopeasti holtittomiksi eivätkä ne enää näytä hyvältä. Jos kotisivuihin ei panosteta, ne alkavat näyttää aikansa eläneiltä ja vanhentuneilta sekä altistuvat esimerkiksi tietoturva-aukoille. Kun kotisivuja kehitetään jatkuvasti, ne pysyvät tietoturvallisina, sisältävät ajantasaista tietoa asiakkaillesi ja löytyvät paremmin hakukoneiden tuloksista. Googlen näkökulmasta sivusto, jota päivitetään ja parannetaan jatkuvasti, sisältää todennäköisesti ihmisille hyödyllistä tietoa. Google arvostaa tällaista sivustoa ja nostaa sen sijoitusta hakutuloksissa. Näin asiakkaasi löytävät sinut paremmin. Tätä kutsutaan hakukoneoptimoinniksi.

Jatkuvalla kehittämisellä kotisivut tai verkkokauppa maksavat itsensä nopeasti takaisin. Asiakkaasi löytävät yrityksesi kotisivut, saat enemmän yhteydenottoja palveluistasi, uusia liidejä tai jopa suoraa kauppaa. Kotisivusi lisäävät myös yrityksesi tunnettuutta, joka vaikuttaa suoraan kassakoneesi laulamiseen. Yksikin uusi asiakas verkkosivujesi kautta maksaa ylläpitohinnan takaisin moninkertaisesti.

VINKKI: Jos haluat ohittaa kilpailijasi verkossa, panosta aktiivisesti hakukoneoptimointiin sekä sisällön tuottamiseen, jotta kotisivusi nousevat hakukonetuloksissa mahdollisimman korkealle.

hakkeri

Yhteenveto

Kotisivujen toteutuksen hinta muodostuu sisällön määrästä, valitusta toteutustavasta sekä lisämoduuleista. Toteutus on mahdollista tehdä itse tai ostaa palveluna ammattilaiselta. Jos ulkoistat kotisivut, on syytä varmistaa, että tekijä osaavat hommansa ja pystyvät myös jatkossa kehittämään kotisivujasi tarpeen tullen. Ennen kuin uusit kotisivujasi, kannattaa pohtia vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

  • Keitä varten kotisivut ovat?
  • Mikä on budjettini nyt ja kuukausittain?
  • Onko minulla aikaa ja resursseja tuottaa tarvittavaa sisältöä?
  • Teenkö itse vai ulkoistanko kotisivujen tekemisen?
  • Tarvitsenko myös esimerkiksi logon tai muun visuaalisen ilmeen?

Kun olet vastannut näihin kysymyksiin, on paljon helpompi lähteä tekemään kotisivuja tai etsimään kumppania toteutusta varten.

Olen matkan varrella eri yhteyksissä nähnyt todella monta kotisivuprojektia sekä sivustouudistusta. Monesti suuretkin kotisivuprojektit on toteutettu kertaprojektina. Suurimmillaan ne ovat maksaneet kymmeniä tuhansia euroja, mutta silti osassa ei ole ollut juurikaan jatkumoa. Valmistumisen jälkeen tekninen korjauslista on tehty, mutta sisällön tai hakukoneoptimoinnin suhteen ei ole suunniteltu jatkoa. Lyhyen ajan kuluttua on taas tullut eteen sivustouudistus, koska sivuja ei ole kehitetty systemaattisesti.

Me Sitelylla haluamme muuttaa tavan tehdä yritysten kotisivuja. Tästä kertoo myös ketterä hinnoittelumme. Meille kotisivujen toteutus ei ole vain kertaluonteinen projekti, joka haudataan valmistuttuaan. Toimimme asiakkaidemme digikumppanina ja haluamme auttaa asiakkaitamme onnistumaan tavoitteissaan.  Paketoimme kotisivut yrittäjän lompakolle sopivaan hintaan, jossa et joudu tekemään kalliita alkuinvestointeja, vaan pääset liikkeelle nopeasti ja kevyesti. Jatkuvan palvelumme avulla kotisivujasi kehitetään jatkuvasti asiantuntevalla otteella, jotta saat mahdollisimman paljon arvokkaita yhteydenottoja.

Mikäli olet miettinyt kotisivujen uudistamista tai kokonaan uusia kotisivuja, ota rohkeasti yhteyttä.

wau
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Kirjoittaja:

Ilari

Ilari

Ilari on Sitelyn toinen perustajista ja taustaltaan koodari ja designeri. Digitaalinen markkinointi ja analytiikka ovat lähellä sydäntäni. Haluan auttaa yrittäjiä kehittämään omaa liiketoimintaansa digitaalisten palveluiden avulla ja luomaan WAU-kokemuksia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaamalla uutiskirjeemme, saat sähköpostiisi vinkkejä myynnin kasvattamiseen verkossa sekä tietoa kampanjoistamme.

Tilaamalla uutiskirjeen, hyväksyt Sitelyn tietosuojaselosteen. Voit perua uutiskirjeen tilauksen koska tahansa maksutta.

Lisää blogeja

Ilmainen opas

5 asiaa, joilla muutat kotisivusi myyntikoneeksi​

Oletko kyllästynyt nettisivuihin, jotka eivät tuo kauppaa? Keräsimme oppaaseen viisi asiaa, jotta onnistut kaupankäynnissä sivujesi kautta. 

Saat myös ilmaisen bonusvinkin oppaan lopussa. 

kotisivut myyntikoneeksi
Vieritä ylös