Skip to content

Mitä hyötyä on kehittää nettisivuja jatkuvasti?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Kuulin tapauksen, jossa yritykselle tehtiin nettisivut, jotka maksoivat monta tuhatta. Tämän jälkeen yritys sai säännöllisesti ylläpitomaksuja joka kuukausi, mutta heille ei selvinnyt, mitä nettisivuilla tapahtui vai tapahtuiko mitään? Kukaan ei kertonut, millaisia toimenpiteitä sivuilla oli tehty vai oliko edes tehty mitään. Toinen yritys sai geneerisen raportin kuukausittain, jossa kerrottiin, kuinka monta kävijää sivuilla oli käynyt ja millä sivuilla he olivat vierailleet. He eivät kuitenkaan osanneet tulkita raporttia. Yrittäjä kysyi, kannattaako nettisivujen kehittämisestä maksaa ja mitä sillä rahalla pitäisi saada? 

Jatkuvan kehityksen on tarkoitus parantaa yrityksen kotisivuja käyttäjiä varten, jotta yrityksen palvelut ja yhteystiedot ovat helposti löydettävissä ja kävijämäärät saadaan kasvamaan. Verkossa tulee vastaan paljon nettisivujen tekijöitä, jotka tarjoavat ylläpitoa ja joskus myös kehitystä kuukausipalveluna. Haasteena on kuitenkin yrityksen liiketoiminnan tunteminen. Käyn läpi tässä blogissa, mitä asioita on syytä huomioida, kun sivustoa ylläpidetään, kehitetään ja mitä palveluntarjoajalta on syytä odottaa. 

Hakukoneoptimointi ja miksi sitä pitää tehdä?

Hakukoneoptimointi eli SEO tarkoittaa sivuston löydettävyyden ja sijoituksen parantamista hakukoneissa. Nettisivustoa parannellaan niin, että se nousee hakutuloksissa ylemmäksi mainospaikkojen alle tärkeimmillä avainsanoilla. Hakutukoksissa ensimmäiset neljä hakutulosta ovat hakukonemarkkinoinnin (SEM) mainoksia, joihin pääsee rahalla. Seuraaville sijoille nousevat ilmaiseksi hakukoneen parhaiten pisteyttämät sivut. Hakukoneet eivät pisteytä sivuja pelkästään avainsanojen pohjalta, vaan optimointia voidaan tehdä myös teknisesti. Esimerkiksi Googlen silmissä sivuston sijoitus paranee silloin, kun se on käyttäjäystävällinen, latautuu nopeasti, linkitykset toimivat, virhesivuja ei ole ja sivusto sisältää käyttäjän hakemia avainsanoja. Kun edellä mainittuja asioita parannetaan, kehittyy sivuston sijoitus pikkuhiljaa. Hakukoneoptimointia pitääkin tehdä pitkäjänteisesti. Kilpailu on kovaa ja tulokset eivät tule heti. Sijoituksen parantaminen tarkoittaa potentiaalisten lisäeurojen hankkimista, kun hakukoneiden käyttäjät tietoa hakiessa löytävät sivusi helposti. Niinpä hakukoneoptimointiin kannattaa tdoella panostaa.

”Nettisivujen kehitys on vähän samantapaista kuin tukanleikkuu parturissa. Hiukset kasvavat vähän joka suuntaan ja niitä on vaikea laittaa, jos ei niitä välillä leikkaa. Säännöllisellä hoitamisella hiukset pysyvät hyvinä ja siisteinä. Hakukoneoptimointi on nettisivujen tukanleikkuu.”

Hakukoneoptimointia kannattaa tehdä senkin takia, ettei tarvitse maksaa hakusanamainonnasta yhtä paljon. Hakusanamainonnan tarkoituksena on etenkin uusilla sivustoilla paikata orgaanisen näkyvyyden puutetta halutuilla avainsanoilla, vaikkapa “parturiliike helsinki” tai “siivouspalvelut espoo”. Kun palvelua kehitetään jatkuvasti, paranee myös sivuston näkyvyys hakukoneissa.

Sivuston tietoturva

Jos ylläpidät sivustoasi itse, osaatko sanoa onko se varmasti turvallinen? Monet sivustot, etenkin avoimen lähdekoodin alustalle toteutetut, vaativat jatkuvaa ylläpitoa muun muassa kolmannen osapuolen lisäosien osalta, jotta sivusto pysyy turvallisena. Tämä vaatii käytännössä joka kuukausi sivuston päivittämistä ja testaamista, että sivut toimivat hyvin myös päivitysten jälkeen. Jos sivustosi sisältää ylläpitopalvelun, ylläpitokumppanisi pitää huolta tietoturvasta, ja voit itse olla turvallisin mielin.

Varmuuskopiointi

Varmuuskopioinnin tarkoituksena on pitää sivustosta kopioita siltä varalta, että sivusto joutuisi esimerkiksi hakkereiden tai viruksen kohteeksi tai että sivusto hajoaisi palvelimen, sivupohjan tai lisäosan päivityksen yhteydessä. Varmuuskopioita otetaan kerran päivässä, viikossa tai kuukaudessa riippuen sopimuksesta. Käytännössä kaikki palveluntarjoajat tarjoavat varmuuskopioinnin, mutta eri tasoisina. Jos sivusto on laaja ja siellä on paljon kävijöitä (yli 1000 viikossa), kannattaa sivusto varmuuskopioida usein. Tässä laajempi tukipaketti yleensä tulee tarpeelliseksi ja parantaa turvallisuutta.

Sivuston nopeus

Tosiasia on, että ilman nopeaa sivustoa käyttäjäsi karkaavat muualle. On tutkittu, että yli kolme sekuntia kestävä sivun lataus aiheuttaa kymmeniä prosentteja suuremman käyttäjien poistumisen. Myöskään hakukoneet eivät arvosta hidasta sivustoa. Hitaus voi johtua esimerkiksi siitä, että sivustollasi on paljon vanhaa koodia, raskaita lisäosia tai isoja kuvia. Voit testata oman sivustosi latausnopeuden esimerkiksi Googlen PageSpeed Insights -työkalulla. Kun sivusto toimii nopeasti, pääsevät käyttäjät nopeasti etsimänsä tiedon pariin. Palveluntarjoajien paketit vaihtelevat suuresti tämän osalta ja olemmekin törmänneet monesti sellaisiin tapauksiin, joissa sivusto on todella hidas ja nopeutta saisi helposti lisää esimerkiksi nostamalla palvelutasoa. Tämä ei ole kohta, jossa kannattaa säästää, koska hitaus näkyy heti sivustosi kävijöiden vähentymisessä.

Asiakasmäärien kasvattaminen

Kukapa ei haluaisi kasvattaa liikevaihtoaan netin välityksellä? Jos sivustosi löytyy Googlen hakutuloksista vasta sivulta kolme, on todennäköistä, että potentiaaliset käyttäjät eivät löydä sinne. Kun päivität sivustoasi ahkerasti, esimerkiksi linkittämällä, kirjoittamalla blogia tai julkaisemalla somessa nousevat sijoituksesi, saat lisää kävijöitä ja todennäköisesti myös liikevaihtosi kasvaa. Kun sivustoa ylläpidetään ahkerasti, huomaavat myös käyttäjäsi aktiivisuutesi. Tämä voi kasvattaa myös luotettavuutta asiakkaiden silmissä. Luotettavan nettisivun on paljon helpompi myydä kuin olla myymättä. 

Yhteenveto

Kymmeniä sivustoja tehneenä, kehittäneenä ja päivittäneenä suosittelemme sivuston ylläpidon ulkoistamista luotettavalle kumppanille, jotta voit itse keskittyä omaan liiketoimintaasi tai vaikkapa blogisi kirjoittamiseen. Tässä vielä yhteenvetona viisi tärkeintä huomiota, miksi sivustoa tulee kehittää jatkuvasti:

  1. Nettisivuja pitää kehittää jatkuvasti, jotta esim. Google tietää, että sivustosi on aktiivinen ja siellä on tuoretta sisältöä käyttäjiä varten. 
  2. Säästät rahaa hakusanamainonnassa, kun pidät sivustosi ajan tasalla ja kehität niiden sisältöä.
  3. Jatkuva päivitys varmistaa, että sivusto pysyy tietoturvallisena, eivätkä hakkerit pääse hyödyntämään aukkoja.
  4. Sivustolta kannattaa putsata vanhaa sisältöä, koodia ja tiedostoja, jotka vain hidastavat sivujen toimintaa ja latautumista..
  5. Kun sivustosi löytyy hyvin Googlesta, kävijämäärä kasvaa ja todennäköisesti myös liikevaihtosi.

Me Sitelyllä haluamme, että nettisivusi pärjäävät kilpailussa ja nousevat mahdollisimman korkealle hakukoneissa ilman maksettua mainontaa, siksi palveluumme kuuluu aina jatkuva ylläpito ja sivuston kehitys. Näin sivustosi näkyvyys paranee koko ajan hakukoneissa, ja voit säästää oman aikasi muuhun. Jos tarvitset jeesiä, ota yhteyttä tai kysy lisää.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lisää blogeja

Nettisivujen ostajan opas kirja

Ilmainen opas

Nettisivujen ostajille

Vanhat ja päivittämättömät kotisivut eivät luo luottamusta asiakkaisiisi. Lataa ilmainen opas, josta löydät vastauksia mm. millaiset ovat nettisivut 2020, mitä ne maksavat ja mitä pitää huomioida.