sanasto

Miksi yrityksellä täytyy olla kotisivut?

Suurin osa, noin 80 %, suomalaisista käyttää nettiä nykyään päivittäin tai lähes päivittäin*. Netistä etsitään tietoa, inspiraatiota ja ostoksia. Ostoksia verkkokaupasta tekee noin kaksi kolmasosaa suomalaisista, kertoo Hintaopas.fi:n tutkimus. Yrittäjän kannattaa panostaa omiin nettisivuihin ja verkkokauppaan, olipa yrityksen myymä tuote fyysinen tai palvelu. Jos kotisivut toimivat hitaasti tai näyttävät oudolta, vaikuttaa se asiakkaan kokemukseen yrityksestä. Jos nettisivuja ei ole ollenkaan, potentiaaliset asiakkaat hakeutuvat helposti kilpailevan yrityksen puoleen.

1. Nettisivut esittelevät yrityksen palvelut ja tarjoaman

Voit itse päättää, minkälaiset nettisivut yrityksellesi sopivat. On kuitenkin muutama asia, jotka sivuille kannattaa lähes aina sisällyttää. Yrityksen yhteystietojen ja muiden perustietojen lisäksi nettisivuilla kannattaa kuvata yrityksen tarjoamat palvelut tai myymät tuotteet, vaikka kyseessä ei olisikaan verkkokauppa, josta asiakkaat voivat suoraan tehdä ostoksia. Tuotteiden, palveluiden ja työnäytteiden esitteleminen verkkosivuilla antaa asiakkaille kuvan yrityksen tekemistä töistä. Myös asiakkaiden kommentit yrityksen palveluista kertovat nettisivuja selaaville yrityksen palvelutasosta.

2. Asiakas hakee tietoa – kauppa käy kellon ympäri

Kun yritykselläsi on nettisivut, asiakkaiden on mahdollista saada yrityksestäsi tietoa ympäri vuorokauden, myös silloin kun et itse pääse vastaamaan yhteydenottopyyntöihin. Kotisivut ovat auki myös silloin, kun fyysinen liikkeesi on suljettu. Asiakkaat etsivät tietoa juuri silloin kun heille sopii, kuten työmatkoilla, lasten harrastuksia seuratessa, lounastauolla tai illalla toimistoaikojen ulkopuolella. Näihin tiedusteluihin on vastattava ja nettisivut tarjoavat asiakkaan tiedonnälkään ensihädän.

3. Google-haku ohjaa asiakkaita kotisivuillesi

Ihmiset hakevat netistä tietoa hakusanoilla – joko hakukoneeseen tai osoiteriville suoraan kirjoittamalla. Harvempi muistaa yrityksien täsmällisen nimen tai nettiosoitteen, mutta voisi hakea esimerkiksi keittiöremontin tekijää Lahdesta. Jos yrityksesi näkyvyys perustuu vain sosiaalisen median kanaviin, kuten Facebook-sivuun, saattaa monta potentiaallista kauppaa mennä sivusuun. Sosiaalisen median kanavista asiakas ei näe kokonaisuutta yrityksestäsi. 

Kotisivuilla on hyvä olla riittävästi mielenkiintoista sisältöä. Rakennusalan yrityksen kotisivuilla voisi esimerkiksi olla esittelyjä palveluista, kertomuksia tehdyistä remonteista, ennen ja jälkeen -kuvia, vinkkejä ja ohjeita jne. Google arvostaa sisältöä ja antaa enemmän orgaanista näkyvyyttä hakutuloksissa. Mikäli panostat markkinointiin, on nettisivut myös luonnollinen paikka ohjata asiakkaat mainoksista.

4. Toiminta läpinäkyväksi ja luotettavaksi

Yrityksen verkkosivuille koostamasi tieto antaa asiakkaille luotettavan kuvan yrityksestä. Kun keräät sivuille esimerkiksi tietoa tuotteista, niiden alkuperästä, valmistuksesta, toimitusprosessista ja vaikkapa palautuskäytännöistä, teet toiminnasta läpinäkyvämpää. Nettisivuille voi myös lisätä kommentointi-osion, jossa asiakkaat saavat kertoa myös omia kokemuksiaan tuotteistasi tai antaa asiakaspalautetta.

5. Aikaa säästyy muuhun

Internetsivujen tekeminen itse vie aikaa, ellet ole koodari. Asiakkaat kaipaavat yritysten kotisivuilta helppokäyttöisyyttä, jotta heidän etsimänsä tieto löytyy pikaisesti sivustolle saapumisen jälkeen. Jos nettisivuilla on myös verkkokauppa, täytyy sen toimia moitteettomasti kaikilla laitteilla. Noin 70 % suomalaisista tekee nettikauppaostoksensa puhelimella tai tabletilla, tietokoneella n. 30 %**. Asiakkaat kyllästyvät nopeasti ja jättävät ostokset kesken, mikäli verkkokauppa ei toimi sujuvasti. Me Sitelyllä teemme nettisivut yrityksesi tarpeisiin laadukkaasti ja nopeasti. Kun nettisivut on kerran tehty, niiden ylläpitäminen on helppoa ja voit itse keskittyä yrityksesi muuhun toimintaan.

*Tilastokeskus 2018. https://www.stat.fi/til/sutivi/2018/sutivi_2018_2018-12-04_kat_001_fi.html

Lue myös