Skip to content

Hubspotin ja verkkokaupan integraatio

Hubspot on yksi markkinoiden parhaista sisällönhallintajärjestelmistä (CMS, content management system), mutta siitä puuttuu verkkokauppaominaisuus. Mitä tehdä, jos yritykselläsi on verkkokauppa ja haluat yhdistää sen Hubspotiin? Käymme läpi tässä artikkelissa, miten Hubspotin voidaan integroida verkkokauppaan ja mihin verkkokauppoihin sen voi yhdistää mahdollisimman helposti.

Miksi yhdistää Hubspot ja verkkokauppa?

Hubspotin yhdistäminen verkkokauppaan auttaa ymmärtämään ja jäsentämään verkkokaupan myynti- ja kävijädataa. Hubspot tarjoaa kauppiaalle markkinointityökalut, joilla voi olla yhteydessä asiakkaisiin ja myydä tehokkaammin. 

Verkkokaupan vierailijoita pitää ymmärtää ja analysoida, kun he ovat vuorovaikutuksessa verkkokauppasi kanssa.

Hubspot mahdollistaa datan perusteella oikean viestin oikealle henkilölle… täsmälleen oikeaan aikaan.

? LATAA ILMAINEN SISÄLTÖ: Menestyvän verkkokaupan lunttilappu

Hubspot ecommerce

Inbound ja verkkokauppa

Hubspot on tunnettu kansainvälisesti Inboundista (ts. sisältömarkkinointi), eli sisällön hyödyntämisestä markkinoinnissa sekä liidigeneraatiossa. Inboundin tarkoituksena on tuottaa mielenkiintoista sisältöä, joka ajaa kiinnostuneet asiakkaat palveluidesi ja tuotteidesi pariin. Haasteena verkkokaupoilla on tutkimusten mukaan se, että  yli 95 %:ia vierailijoista ei osta mitään ensimmäisellä vierailullaan. Hubspot haluaa muuttaa tämän Inboundin avulla,. 

Tuotettava Inbound-sisältö jaetaan esim. asiakaspolun eri vaiheisiin, joka ruokkii potentiaalisen asiakkaan ostopäätöstä sen kaikissa vaiheissa aina tietoisuuden luomisesta ostopäätökseen. 

Hubspotissa voidaan luoda verkkokauppaan optimoituja kampanjasivuja, paranneltuja tuotesivuja ja esim. automatisoituja sähköposteja, jotka tarjoavat kävijöille personoidun ostokokemuksen. Tämä parantaa luonnollisesti konversio %:a, koska asiakkaat luottavat tuotettuun sisältöön.

Tekniseen verkkokauppatoteutukseen voidaan yhdistää Inboundin voima, jonka avulla asiakkaat uskaltavat ostaa tuotteitasi, kun luottavat tuotettuun sisältöön. 

Hubspot tarjoaa myös perinteisiä verkkokauppa-ominaisuuksia, kuten hylättyjen ostoskorin palauttamiseen tarkoitetut automatisoidut kampanjat (ts. markkinoinnin automaatio).

? Lue myös Hubspot CMS:n hyödyt.

hubspot automaatioketju

Personoitu ja automatisoitu sisältö

Hubspotin suosituimpia ominaisuuksia on helposti rakennettava personoitu ja automatisoitu sisällön jakelu. Personoidun sisällön avulla voidaan tarjota esim. palaaville verkkokaupan asiakkaille tarjota ostoskorissa sitouttava alennuskoodi, joka tukee ostokokemusta.

Markkinoinnin automaation valjastaminen myyntiin modernissa verkkokaupassa on yksi tärkeimpiä asioita myynnin kasvattamiseen. Hubspot mahdollistaa automaattisten kampanjoiden rakentamisen, jotka käyttävät verkkokaupan dataa personoitujen markkinointikampanjoiden luomiseen. Automaattiset kampanjat tekevät myyntityön puolestasi ja asiakkaat saavat personoidun kokemuksen verkkokaupassasi.

Esimerkiksi viestityyliltään ystävällinen ja hyvin ajoitettu sähköpostiviesti voi palauttaa hylätyn ostoskorin takaisin “kassahihnalle”. WooCommerce-verkkokauppaa varten löytyy ko. malli sekä muita valmiita verkkokauppapohjia, jotka kattavat lähes kaikki ostopolun vaiheet.

Se kannattaa huomioida, että automaation käyttöönottoon verkkokaupassa tarvitaan Marketing Hub Professional/Enterprise tai Sales Hub Professional/Enterprise -lisenssi.

Sähköpostimarkkinointi

Teetkö verkkokaupan asiakkaillesi uutiskirjelähetyksiä? Hyvä, koska tämä ominaisuus löytyy myös Hubspotista valmiina. Vaikka automaatioketjut ovat tehokkaita myytikoneita, niin myös kampanjaviesteille on aina paikkansa myynnin kasvattamiseen.

Hubspotin ekosysteemi sisältää helpon työkalun sähköpostien rakentamiseen, johon voidaan tuoda personoitua dataa verkkokaupastasi. Sähköpostityökalu on helppo drag&drop -työkalu, jolla voi rakentaa kauniita sähköposteja nopeastikin.

hubspot markkinointikampanjat

Digitaalinen markkinointi

Digitaalinen markkinointi on verkkokaupan elinehto, jotta asiakasvirta on jatkuvaa  ja varastonkierto mahdollisimman nopeaa. Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu ja toteutus on aikaa vievää puuhaa. Hubspot helpottaa tätä työtä yhdistämällä digitaalisen markkinoinnin kanavat, kuten Google, Facebook ja LinkedInin suoraan samaan työkaluun.

Aktiivisten kampanjoiden performanssia esim. Googlessa voidaan seurata yhdestä näkymästä, tehdä samantien muutoksia ja maksimoida ROAS (return on advertising spend). 

Voit siis rakentaa ja optimoida kampanjoita suoraan Hubspotista, joka poistaa ajan hitaiden mainonnan ostotyökalujen pyörittämisestä. Helppoa vai mitä?

Asiakkaiden segmentointi

Asiakkaiden ymmärtäminen ja tätä kautta heidän segmentointi on kultaakin kalliimpaa verkkokaupan tehokkuuden parantamisessa. Segmentoinnin tarkoituksena on jakaa asiakkaat ryhmiin, kuten kanta-asiakkaat, palaavat asiakkaat ja harvoin ostavat. 

Hubspot segmentointi

Kun verkkokaupan asiakasdata synkronoidaan HubSpotin CRM:n, voidaan käyttää Hubspotissa olevia tehokkaita segmentointityökaluja. Esimerkiksi kun sivustovierailijat tekevät eri toimintoja verkkokaupassa, rikastaa se Hubspotin CRM:ää, joka antaa entistä enemmän tietoa asiakkaasi käyttäytymisestä. 

Tämä auttaa segmentoimaan asiakkaat, liidit, hylätyt ostoskorit ja muut, jotta voit personoida ostokokemuksen kaupassa.

Asiakassegmentointi RFM-pisteiden perusteella 

RFM (Recency, Frequency, Monetary Value) on yksi segmentointistrategia asiakkaan arvon analysoimiseksi, joka perustuu kolmeen datapisteeseen: äskettäisyys (kuinka äskettäin asiakas teki ostoksen), tiheys (kuinka usein ostavat) ja rahallinen arvo (kertaostoksen arvo).

Hubspot rfm

RFM pisteyttää asiakkaat asteikolla 1-10 kolmessa em. kategoriassa, jossa ihanteellinen asiakas saa korkeimman pistemäärän kaikissa kolmessa kategoriassa. Näin ollen hän on RFM:n mallin mukaisesti arvokkain asiakas, josta pitää huolehtia.

RFM-analyysi on yksi tehokkaimmista tavoista löytää parhaat asiakkaat verkkokaupasta ja näin ollen kasvattaa myyntiä. RFM-pisteiden perusteella voidaan myös rakentaa markkinoinnin kampanjoita, joista tulee hypoteettisesti paras tuotto. 

Integraatiot eri verkkokauppoihin

Hubspot CMS ja Woocommerce

Hubspotiin on valmis integraatio Woocommerce-verkkokauppaan, joka on helpoin tapa yhdistää kauppa Hubspotin kanssa. Integraatio on MakeWebBetterin rakentama ja ylläpitämä, jonka asennuksia on jo yli 10 000. Lisäosa on ilmainen ja ladattavissa Hubspotin Marketplacesta.

Asennus tapahtuu Woocommerceen lisäosan avulla, Hubspotin päässä pitää yhdistää Woocommercesta tuleva data oikein. Hubspotiin tulee integraation jälkeen Woocommercen tilaukset diileinä (ts. tilaukset). Asiakasdata kertyy “contacts” alle, josta asiakkaita voidaan jatkokäsitellä mm. markkinoinnin automaation avulla.

Hyödyt valmiista integraatiosta ovat:

? Lue lisää integraatiosta täältä.

hubspot automaatio

Hubspot CMS ja Shopify

Hubspotin käyttäjillä on mahdollisuus myös integroida Shopify-kauppa. Integraation avulla voi helposti käyttää Shopify-verkkokaupa tietoja myynti- ja markkinointistrategiasi jokaiseen kampanjaan.

Integraatio vaatii maksullisen Shopify-lisenssin, jonka hinta alk.  29€/kk. Lisäosa on ladattavissa Hubspotin marketplacesta.

Shopify integraation hyödyt:

? Lue lisää integraatiosta täältä.

Hubspot CMS ja muut alustat

Hubspotiin on myös mahdollisuus integroida muut verkkokaupat ja tätä varten on  Ecomm Bridge. API on rakennettu erityisesti verkkokauppaa varten, ja se tarjoaa virallisen ja helpon tavan yhdistää mikä tahansa kauppa Hubspotiin. 

Tarkemmat ohjeet ja kuvaukset API-dokumentteihin löytyvät Hubspotin kehittäjäsivustolla.

? Lue lisää täältä.

Unific (aiemmin Revenue Conduit) tarjoaa hyvän ja nopean verkkokauppaintegraation Hubspotille. Integraatio on ilmainen aina sataan tilaukseen asti kuukaudessa, jonka jälkeen hinnoittelu alkaa n. 20 dollarista kuussa.

Muita valmiita integraatioita on saataville myös mm. Groove-integraation avulla, jolla voidaan yhdistää mm. Bigcommerce kauppa. Eyemagine taas tarjoaa mahdollisuuden yhdistää Magento-kauppa Hubspotiin.

?Lue myös artikkeli WordPress vs Hubspot

Yhteenveto

Hubspot on itsessään todella laaja ja helppokäyttöinen työkalu, jonka yhdistäminen verkkokauppaan helpottaa digitaalista kaupankäyntiä ja säästää aikaa. Kannattaa muistaa kuitenkin pitää Hubspotin CRM:n ajan tasalla, jotta hyödyt eivät mene hukkaan. 

Integraatio kannattaakin aloittaa pienin askelin ja yhdistää ensin, esim. Pelkkä myyntidata ja analysoida sitä Hubspotin omilla segmentointityökaluilla.

Jos haluat oppia lisää Hubspotin madhollisuuksista ja esim. Inboundista, niin tutustu Hubspotin omaan virtuaalisen oppimisympäristön, Hubspot Academyyn. Academy tarjoaa runsaasti sisältöjä, jotta saat kaiken irti verkkokaupan yhdistämisestä Hubspotiin.

Täältä pääset HubSpot academyn sisältöihin.  

Jos haluat sparrailuapua verkkokauppasi integroimisessa Hubspotiin, niin autamme mielellämme. 

Kirjoittaja: 

Jaa artikkeli