Hakukonenäkyvyyden parantaminen

Kotisivuille, joissa myydään tuotteita tai palveluita, on hakukonenäkyvyys on erittäin tärkeä osa sivuston myynnillistä menestymistä.

Hakukonenäkyvyydellä tarkoitetaan parasta mahdollista sijoittumista hakukoneissa, kuten Googlessa – ilman maksetun mainonnan apua. Kotisivuille, joissa myydään tuotteita tai palveluita, on hakukonenäkyvyys on erittäin tärkeä osa sivuston myynnillistä menestymistä. Hakukonenäkyvyys jaetaan kahteen kategoriaan; luontaiseen eli yrityksen kannalta ilmaiseen hakukonenäkyvyyteen sekä maksettuun näkyvyyteen hakukoneissa.

Hakukoneista Google on Suomen suosituin, jota käyttää ensisijaisena hakukoneena erilaisten arvioiden mukaan yli 90% suomalaisista, joten yrityksen nettisivujen on tärkeä listautua Googlessa. 

googlen hakutulokset

Miten parannan kotisivujeni näkyvyyttä Googlessa?

Luontaisiin hakutulosten näkyvyyden parantamista kutsutaan hakukoneoptimoinniksi (SEO, search engine optimization), jossa parannetaan nettisivujen eri osa-alueita, kuten sivuston sisältöä ja teknistä toteutusta. Kotisivujen käyttäjämäärät vaikuttavat myös kotisivujesi suosioon hakukoneiden tuloksissa, joten myös maksetun hakukonenäkyvyyteen (SEM, search engine marketing) on syytä panostaa.

Google hakee tietojaan eri paikoista internetistä, kuten yrityksen nettisivuilta, uutisista ja erilaisista digitaalisista palveluista. Mitä useammassa paikassa yrityksesi tiedot näkyvät, sitä paremmin yrityksesi sijoittuu Googlen hakutuloksissa.

Mitä korkeammalle yrityksesi nettisivut sijoittuvat Googlen hakutuloksissa, sitä todennäköisemmin asiakkaasi löytävät kotisivusi. Hakukonelöydettävyyteen vaikuttaa oleellisesti se, kuinka hyvin palvelut on esitelty kotisivuillasi ja kuinka hyvin kotisivut on toteutettu teknisesti. 

sisällöntuotanto

1. Optimoi sisältösi kotisivuillasi

Helpoin ja edullisin tapa parantaa hakukonelöydetävyyttä on parantaa kotisivujesi sisällön laatua. Tähän ei nimittäin mene muuta, kuin omaa aikaasi. Ensin pitää ymmärtää millä hakusanoilla käyttäjät tulevat ja tulisivat kotisivuille. Hakusanojen valinta selvitetään hakusanatutkimuksella, eli Googlettamalla ja kirjaamalla hakutermit vaikkapa exceliin. Kilpailuilla alallaon tärkeää valita hakusanat oikein. Esimerkiksi hierontayritykselle, joka toimii Lahdessa on syytä aloittaa sanan “hieronta” ja “lahti” sijoittelulla kotisivuille. Hakusanojen sijoittelulla kerrotaan Googlelle, mistä kotisivuissasi on kyse. Jos esimerkkiyritys toimii vain Lahdessa, niin paikallisen hakukonenäkyvyyden parantamiseksi kannattaa käyttää hakutermiä ja yrityksen sijaintia (esim. Parturi Turku) yhdessä. Hakutermin tulee ilmentyä kotisivuillasi ainakin seuraavissa paikoissa:
  • Otsikossa (title)
  • Osoitteessa (URL)
  • Sivun pääotsikossa (H1)
  • Sivun sisällössä (p, content)
  • Kuvien kuvateksteissä (ALT-tekstit)
tekninen optimointi

2. Paranna kotisivujesi laatua

Toiseksi tärkein asia on varmistaa, että Google löytää kotisivusi oikein. Tämä voidaan tarkistaa, niin että hakukonerobottit pääsevät lukemaan kotisivujen sisältöä ja sivuja ei ole estetty indeksoitumiselta. Tämän voi tarkistaa helposti kotisivujesi toteuttajalta.

Kotisivujen parantamiseen liiittyä myös muita tekijöitä, joilla parannetaan hakukonelöydettävyyttä. Nämä tekijät ovat koko kotisivuja koskevia muuttujia, jotka ovat helposti muokattavissa. Seuraavia muuttujia parantamalla, voit parantaa hakukonelöydettävyyttä huomattavasti:

  • Kotisivujen alasivujen hierarkia (sivustokartta)
  • Responsiivinen sivusto (toimii mobiilissa)
  • Search consolen ja
  • Google Analyticsin linkittäminen kotisivuille
  • Suojattu yhteys (HTTPS, eli asennettu SSL-sertifikaatti)
  • Kotisivujen käytettävyys
  • Sisäisten linkkien toimivuus ja loogisuus
linkittäminen

3. Linkitä oikein

Linkeillä tarkoitetaan ns. tienviittoja, jotka ohjaavat käyttäjää kotisivuillasi tai linkittävät muilta kotisivuilta yrityksesi sivuille. Linkit kertovat mistä asiasta on kyse ja mitä tapahtuu linkkiä klikattessa.

Linkit arvostetuilta saman aihepiirin nettisivustoilta vaikuttavat kotisivujesi hakukonenäkyvyyteen. Linkit taas huonommista lähteistä, kuten. Linkkikirjastot tai spämmisivut, voivat johtaa heikentyneeseen hakukonenäkyvyyteen.

Aluksi kannattaa tarkistaa omien kotisivujen sisäiset linkit, joita löytyy vaikkapa etusivulta, josta ohjataan palveluiden pariin. Näiden linkkien tulee kertoa, mitä linkkiä klikkaamalla tapahtuu ja, että linkki toimii oikein.

Ulkoisilla linkkien hankkimien on seuraava askel, jolla on suuri merkitys hakukonenäkyvyyteen. Mitä enemmän kotisivuillesi linkitetään muista nettisivuista, sitä luotettavampi se on myös hakukoneiden näkövinkkelistä. Esim. Goole tulkitsee, ettei laadukkaat nettisivut halua linkittää epäluotettavalle tai huonolle sivustolle. Näin olleen sivustot, joihin useat linkit osoittavat, sijoitetaan korkeammalle Googlen hakutuloksissa.
Linkkien hankkimista voi pyytää suosituksilla tai kysymällä sivustojen ylläpitäjiltä, onko kotisivuillesi mahdollista linkittää. Linkkien hankinta on pitkäjänteistä, joten siihen kannattaa panostaa koko ajan pikkuhiljaa.

4. Rakenna kotisivusi mobiililaitteita varten

Yritysten kotisivuja selataan enemmän ja enemmän kännyköillä, tableteilla ja muilla kannettavilla laitteilla. Tämän takia on erittäin tärkeää, kiinnittää huomiota siihen, että kotisivut toimivat kaiken kokoisilla päätelaitteilla. Näin sisällön lukeminen ja palveluiden käyttäminen on helppoa myös pienemmälläkin näytöillä.

Google sekä muut hakukoneet ovat alkaneet rankaisemaan kotisivuja, jotka eivät ole mobiiliystävällisiä. Hakukoneet priorisoivat hakutuloksia nykyään enemmän “mobile first” -periaatteella, joka tarkoittaa sitä, että mobiiliresponsiivisuus on kotisivujen hakukonenäkyvyyden elinehto.

Voit tarkistaa omat kotisivusi helposti vaikka omalla puhelimella ja läppärillä, toimivatko ne hyvin molemmilla. Netistä löytyy myös käteviä työkaluja, kuten Google PageSpeed Insights -työkalu, jolla voit testata kotisivujesi toimivuuden. 

5. Uudelleenohjaukset kuntoon

Mikäli sivustosi palvelin, url tai tärkeän sivun linkki on muuttunut ja sitä ei ole uudelleenohjattu uuteen sijaintiin, menettää sivu nopeasti tämän aiemmin saavuttamansa hakukonesijoituksen.

Tämä johtuu siitä, että Googlen hakurobotit eivät ole vielä ehtineet löytää sivun uutta osoitetta. Toimimattomat linkit vaikeuttavat hakurobottien lisäksi kotisivujen käyttäjien liikkumista, mikä herättää epäluottamusta sekä kasvattaa sivustolta poistumista.

Tämän takia, on erittäin tärkeää, että muuttuneet linkit uudelleenohjataan uuteen osoitteeseen. Uudelleenohjauksella varmistetaan, että käyttäjät ja hakukoneet löytävät oikeaan osoitteeseen ja saavutetut hakukonesijoitukset eivät heikkene. 

Tarkistuslista

Tässä vielä pähkinänkuoressa, miten kasvatat hakukonelöydettävyyttä:

  • Optimoi sisältösi kuntoon oikeille avainsanoille
  • Paranna kotisivujesi laatua
  • Linkitä oikein kotisivuillasi ja hanki ulkoisia linkkejä
  • Mobile-first ajattelu sivujen asettelussa ja käyttäjäkokemuksessa
  • Uudelleenohjaa sisällöt oikein

Miten eteenpäin?

Vaikka yritykselläsi on kotisivut, niin kannattaa miettiä miten voi hankkia edullisesti näkyvyyttä Googlen hakukoneessa. Tätä voi testata esimerkiksi tekemällä Google-hakuja yrityksellesi tärkeillä hakusanoilla, jotka liittyvät yrityksesi toimintaan.

Mikäli tarvitset apua hakukonenäkyvyyden rakentamiseen tai haluat vaan sparrailla asiasta, niin laita viestiä ja katsotaan miten voimme auttaa. 

hakukonenäkyvyys
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Kirjoittaja:

Ilari

Ilari

Ilari on Sitelyn toinen perustajista ja taustaltaan koodari ja designeri. Digitaalinen markkinointi ja analytiikka ovat lähellä sydäntäni. Haluan auttaa yrittäjiä kehittämään omaa liiketoimintaansa digitaalisten palveluiden avulla ja luomaan WAU-kokemuksia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaamalla uutiskirjeemme, saat sähköpostiisi vinkkejä myynnin kasvattamiseen verkossa sekä tietoa kampanjoistamme.

Tilaamalla uutiskirjeen, hyväksyt Sitelyn tietosuojaselosteen. Voit perua uutiskirjeen tilauksen koska tahansa maksutta.

Lisää blogeja

Ilmainen opas

5 asiaa, joilla muutat kotisivusi myyntikoneeksi​

Oletko kyllästynyt nettisivuihin, jotka eivät tuo kauppaa? Keräsimme oppaaseen viisi asiaa, jotta onnistut kaupankäynnissä sivujesi kautta. 

Saat myös ilmaisen bonusvinkin oppaan lopussa. 

kotisivut myyntikoneeksi
Vieritä ylös