Google-mainonnan perusteet

Onko Google-mainonta tuttua, jos ei niin näin pääset alkuun Google-mainonnassa.

Google on maailman suosituin hakukone, jonka kautta tehdään n. 3,5 miljardia hakua päivittäin – aivan älytön määrä siis. Google on “the” paikka, josta haetaan tietoa ympäri maailman. 

miksi panostaa Google mainontaan

Miksi yrityksen kannattaa panostaa Google Adsiin?

Googlen hakutuloksissa ensimmäisillä neljällä paikalla komeilee maksetut mainospaikat, joita klikataan nykyään enemmän, kuin jopa alempia maksuttomia ”orgaanisia tuloksia”. Jos haluat yrityksesi palveluiden näkyvän Google-hauissa ensimmäisillä paikoilla, suosittelemme panostamaan Google Adsiin. 

Google Ads (ent. Adwords) on ollut olemassa jo toistakymmentä vuotta ja hankkinut vakaan aseman yritysten digitaalisessa markkinoinnin työkalupakissa. Keskimääräisesti mainostajan tuotto on Googlen mukaan jokaista mainoseuroa kohden n. 7 euroa. 

Todennäköisesti myös kilpailijasi käyttävät Google Adsia mainonnassaan ja mainostavat jopa yrityksesi avainsanoilla saadakseen myyntiä. Vaikka yrityksesi näkyisikin orgaanisesti, eli ilman maksettua mainontaa haluamillasi avainsanoilla hyvin, jyräävät kilpailijoiden maksetun mainonnan kampanjat niiden yli. 

google mainonta käyttö

Mihin Google-mainontaa käytetään?

Google-hakusanamainonnan avulla tavoitat asiakkaasi netissä juuri sillä hetkellä, kun he etsivät tietoa palveluista ja tuotteista, joita yrityksesi myy. Panostamalla Google Ads -mainontaan voit saada yrityksesi nettisivuille lisää kävijöitä, kerätä liidejä myynnille ja kasvattaa brändisi tunnettuutta sekä lisätä myyntiä. 

Oikein valituilla kampanjatyypeillä pääset haluamaasi tavoitteeseen. Google Ads ei rajoitu vain yhteen kampajatyyppiin, vaan voit tehdä mainontaa joka tähtää myyntiin ja toisen kampanjan, joka kasvattaa yrityksesi tunnettuutta. 

Google-mainonnan avulla voidaan näyttää mainoksia:

  • Googlen hakutuloksien yhteydessä – hakusanamainonta
  • Kertomalla palveluistasi yhteistyökumppaneiden sivuilla, kuten YouTubessa, Gmailissa, verkkokaupoissa ja blogien yhteydessä – display-mainonta
  • Boostaamalla tuotteistasi kumppaneiden sivuilla – shopping-kampanjat
  • Mainostamalla YouTubessa – videokampanjat
  • Mainostamalla sovelluksissa – universaalit sovelluskampanjat

Ketä tavoitan mainonnalla?

Google-hakuja tehdään 3,5 miljardia kappaletta päivässä. Mainostaminen kattaa siis potentiaalisesti kaikki nämä haut. Voisit käytännössä tavoittaa kaikki Google-hakuja tekevät, jos mainosbudjettisi olisi ääretön. >Hakujen lisäksi sinulla on mahdollista tavoittaa myös henkilöt Googlen muissa verkostoissa, joihin kuuluu yli 2 miljoonaa nettisivustoa ja 650 000 sovellusta.

Kaikilla mainospaikoilla tavoitetaan yli 90 % internetin käyttäjistä, joka on huikea määrä. Google Ads -työkalu etsii käyttäjistä juuri sinun yrityksellesi sopivimmat kohderyhmät. Kriteereinä hyödynnetään kiinnostuksen kohteita, demografioita, avainsanoja, mainosmuotoja sekä mainospaikkoja, joissa mainokset näytetään.

Yrityksellesi potentiaaliset asiakkaat ovat siis suurella todennäköisyydellä Googlessa ja vain klikkauksen päässä. 

google ads toiminta

Miten Google Ads toimii?

Google Ads toimii useassa eri mainosverkostossa eli paikassa, joissa mainoksia näytetään. Paikkoja voivat olla hakukone, Youtube, Gmail ja Display. Kaikilla mainosverkostoilla on omat tapansa toimia, mutta hakuverkostosta eli Google Adsista operoidaan kaikkia mainittuja kanavia. Jokaiseen mainosverkkoon kuuluvat myös natiivimainokset, kuten Youtube-videot, joilla saa parhaan vasteen mainonnalle.

Mainoksia näytetään pohjautuen käyttäjien hakuihin, selainhistoriaan, kiinnostusten kohteisiin sekä moneen muuhun asiaan. Googlen algoritmin avulla mainoksesi voi kohdistua todella tarkasti haluttuihin kohderyhmiin tai laajempiin segmentteihin.

Jos haluat internetsivuillesi lisää kävijöitä, uusia uutiskirjetilaajia tai lisää myyntiä, Google Ads -mainontaan panostaminen maksaa varmasti itsensä takaisin ja siihen kannattaa panostaa. Mahtavaa, eikö totta? 

google ads tavoittavuus

Missä voin saada mainokseni näkyviin?

Mainoksia voidaan kohdentaa Googlen verkostossa tarkasti, on hyvä pohtia, mitkä kanavat ovat omalle kohdeyleisölle luontaisia. Se selviää testaamalla eri kanavia ja mainoksia eri viesteillä. 

Hakuverkosto

Hakuverkostolla tarkoitetaan Google-hakuja Googlessa. Tarkoituksena hakuverkostossa on mainostaa tietyillä avainsanoilla tai -lauseilla, joilla mainoksesi näkyvät Google-hauissa. Hakumainokset ovat tekstimuotoisia mainoksia, joissa on otsikko, kuvausteksti, linkkiteksti sekä mainoslaajennukset.

Tämän verkoston on tarkoitus vastata juurikin tarkkoihin hakuihin ja kotiuttaa kauppaa, tärkeysjärjestyksessä ensimmäinen yrityksellesi.

Display-verkosto

Display-verkosto on eri sivustoilla näkyviä mainospaikkoja, kuten uutissivuilla olevia bannerimainoksia. Bannereiden tarkoituksena on toimia vähän kuin kaupan näyteikkuna ja saada kiinnostusta asiakkaissa aikaiseksi.

Bannereilla voidaan siis luoda kysyntää, mainostaa kampanjoita, myydä visuaalisesti eri tuotteita, yms. Mainokset voidaan tehdä Photoshopilla alusta loppuun tai käyttää Googlen omaa työkalua dynaamisten mainosten luomiseen, jossa syötät tekstit, kuvat, logot, yms. Erikseen ja Google kasaa mainokset osista.

Tärkeysjärjestyksessä tämän pitäisi tulla toisena Google-markkinoinnissasi.

Youtube

Youtubessa tehtävä markkinointi on videomainontaa sekä display-mainontaa, joiden tarkoitus on mainostaa tuotteita ja palveluitasi visuaalisesti. Youtuben kohdennusmahdollisuudet, kattavuus sekä raportointikyvykkyydet ovat todella huipputasoa, jonka ansiosta mainonta on laadukasta. Videomainokset näkyvät Youtube-videoiden alussa, keskellä ja lopussa. Display-mainokset taas näytetään videosuositusten yläreunassa.

Youtube on tärkeysjärjestyksessä kolmas yrityksesi mainonnassa.

Gmail

Gmail-verkosto on luonnollisesti Google Gmail-sähköpostityökalun verkosto ja tarkoittaa siinä olevia mainospaikkoja. Mainokset ovat pääosin tekstimuotoisia ja näkyvät mm. sähköpostiviestien yläpuolella ja sivuilla. Kohdentaminen tehdään avainsanoilla, mutta kohdennustapana on ihmisten kiinnostuksen kohteet, eivät hakusanat.

Tärkeysjärjestyksessä viimeinen, kun mainostat Googlessa.

Google Adsin aloittaminen on helppoa

Jos yrityksesi markkinointibudjetti on rajallista ja haluat saada panotuksellesi hyvän tuoton, on Google Ads oikea vaihtoehto. Mainonnan kohdentaminen voidaan rajata yrityksesi kaikista potentiaalisimmille asiakkaille, jotka ovat kiinnostuneet tuotteistasi. Voit myös kasvattaa yrityksesi tunnettuutta kohderyhmille sopivilla mainoksilla.  

Panostamalla Google Adsiin voit saada näkyvyyttä ja myyntiä perinteistä markkinointia nopeammin sekä mitattavuutta markkinoinnin tehosta. Google Ads -mainonta vaatii jatkuvaa kehittämistä ja optimointia. On tärkeää tietää, millä tavalla optimointia tehdään, jotta et maksa turhasta ja saat parhaan tuoton sijoitetulle mainosrahalle. 

Google Ads -mainonnan tekeminen vaatii aikaa. Jos sinusta tuntuu, ettei sinulla ole riittävästi aikaa mainonnan pyörittämiseen, ota meihin yhteyttä. Meiltä saat Google Ads -mainonnan palvelut yrityksellesi räätälöitynä. 

helppo nakki
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Kirjoittaja:

Ilari

Ilari

Ilari on Sitelyn toinen perustajista ja taustaltaan koodari ja designeri. Digitaalinen markkinointi ja analytiikka ovat lähellä sydäntäni. Haluan auttaa yrittäjiä kehittämään omaa liiketoimintaansa digitaalisten palveluiden avulla ja luomaan WAU-kokemuksia.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaamalla uutiskirjeemme, saat sähköpostiisi vinkkejä myynnin kasvattamiseen verkossa sekä tietoa kampanjoistamme.

Tilaamalla uutiskirjeen, hyväksyt Sitelyn tietosuojaselosteen. Voit perua uutiskirjeen tilauksen koska tahansa maksutta.

Lisää blogeja

Ilmainen opas

5 asiaa, joilla muutat kotisivusi myyntikoneeksi​

Oletko kyllästynyt nettisivuihin, jotka eivät tuo kauppaa? Keräsimme oppaaseen viisi asiaa, jotta onnistut kaupankäynnissä sivujesi kautta. 

Saat myös ilmaisen bonusvinkin oppaan lopussa. 

kotisivut myyntikoneeksi
Vieritä ylös