Skip to content

Rakenna loistava liidigenerointistrategia - 10 tehokkainta taktiikkaa liidien hankintaan

liidigenerointi taktiikat

Liidigenerointi kuulostaa maagiselta toimenpiteeltä, jossa ihmisistä konvertoidaan yrityksesi asiakkaita erilaisin keinoin 🪄

Sitä se voi ollakin - oikein toteutettuna.

Parhaimmillaan liidigenerointi on kuin magiaa: potentiaalisia asiakkaita virtaa luoksesi useista eri lähteistä, osa jopa heti valmiina ostamaan.

Nekin jotka eivät heti osta, ovat kuitenkin jollain tapaa ilmaisseet kiinnostuksensa palveluitasi tai tuotteitasi kohtaan.

Kummalle myisit mieluummin? Henkilölle, joka kertoo olevansa kiinnostunut tarjoomastasi, vai jollekin täysin asiasta tietämättömälle?

Alta löydät hyvän liidigenerointistrategian kulmakivet, 10 tehokkaaksi todistettua kanavaa liidgenerointiin.
    
Mikä parasta, nämä eivät romuta budjettia ja voit ottaa ne käyttöön nopeasti!

🏃‍♀️ Nopeita tuloksia saat myös lataamalla tästä oppaan jolla muutat verkkosivusi myyntifunneliksi 

liidigenerointi

Liidigenerointi on tärkein osa digitaalista myyntiä

Liidigeneroinnin merkitystä nykyisessä verkkoon painottuvassa myynnissä ei voi liikaa korostaa. 

Liidigenerointi eli liidien hankinta onkin olennainen osa yrityksen uusasiakashankintaprosessia. Mutta myyjien tärkein työ tehdään asiakkaiden kanssa, ei tapaamisten sopimisessa tai potentiaalisten asiakkaiden etsimisessä. 

Siksi markkinoinnin tehtävä on myynnin tukeminen hankkimalla mahdollisimman laadukkaita liidejä. 

Liidigenerointia voisi ajatella kuvainnollisena siltana markkinoinnin ja myynnin välillä. Tämän sillan on oltava kunnossa jotta kauppaa saadaan tehtyä.

Liidigenerointi sitouttaa potentiaalisia asiakkaita yrityksesi palveluihin tarjoamalla kiinnostavaa sisältöä luettavaksi, katsottavaksi tai muuten käytettäväksi. 

Ja juuri tässä piilee liidigeneroinnin voima: Kun annat mahdollisuuden kiinnostua yrityksestäsi rauhassa, ilman “väkinäistä” myyntiä, yrityksesi ja potentiaalisten asiakkaidesi välille kehittyy luottamus. Saavutetun luottamuksen myötä ostaminen on luonnollinen seuraava askel.

Siksi kannattaa panostaa siihen, että liidigenerointistrategia on tehokas ja sitä toteutetaan oikeissa kanavissa.

Parhaimmillaan hyvin valittu ja toteutettu liidigenerointistrategia tuottaa pienellä alkupanostuksella jatkuvasti laadukkaita liidejä myyjiesi käyttöön.

Seuraavaksi päästään itse asiaan: Liidigeneroinnin keinot ja kanavat.

👉 Tutustu myös parhaisiin liidigenerointityökaluihin täällä 🥇

10 parasta liidigenerointitekniikkaa

sem

1. Hakusanamainonta

Ketään tuskin yllättää, että hakusanamainonta on nykyään käytännössä synoyymi Google Adwords mainonnalle. Sillä tavoitat potentiaaliset asiakkaat esimerkiksi Google-haussa, YouTubessa tai Gmaililssa.

Hakusanamainonnan ehdoton etu on se, että se tavoittaa oikeat henkilöt oikeaan aikaan. Googlesta haetaan tietoa tuotteista ja palveluista, mutta ostoaikessa oleva henkilö tutustuu yleensä vain 1–2 brändiin ennen päätöksen tekemistä. Tämä liidegernointitaktiikka generoi liidejä tehokkaasti, koska saat palvelusi näkyviin hakutuloksissa, juuri oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. 

some-mainonta

2. Facebook ja LinkedIn mainonta

Liidigeneroinnin keinot ja kanavat ovat monet myös sosiaalisen median ihmeellisessä mutta arvaamattomassa maailmassa. Tässä maailmassa kannattaa keskittyä erityisesti käyttäjämääriltään suurimpiin alustoihin, Facebookiin ja LinkedIniin.

Mainostaminen Facebookissa on toimiva ja vähän hyödynnetty liidigenerointitaktiikka. Etenkin Facebookissa toimii mainos, jossa asiakas voi mainosta klikkaamalla jättää yhteystietonsa ja vastineeksi ladata oppaan, osallistua webinaariin tai vaikka saada alennuskupongin. Oikein kohdennetulla mainonnalla saat laadukkaita liidejä pienellä kustannuksella.

LinkedIn on myös vähän hyödynnetty liidigeneroinnin kanava, vaikka se on yli 800 miljoonan ammattilaisen sosiaalinen media. LinkedIniä käytetään nimenomaan ammatillisen sisällön vuoksi, joten se tarjoa suoran yhteyden kohdeyrityksesi päättäjiin.

Voit esimerkiksi lähestyä kohdeyritystesi johtajia suoraan ja tarjota heille oppaita tai markkinointimateriaaleja tarjouksestasi. Voit myös herättää kiinnostusta palveluitasi kohtaan julkaisemalla yrityksesi profiilissa hyödyllistä sisältöä ja vastaamalla kysymyksiin.

sähköpostimarkkinointi

3. Sähköpostimarkkinointi

Nykyään sähköpostia tulee ovista ja ikkunoista, mutta sähköpostimarkkinoinnin teho ei hiivu. On selvää, että edes yrityksestäsi kiinnostuneet henkilöt eivät käy verkkosivuillasi jatkuvasti. Siksi tarvitaan sähköpostia.

Sähköpostilla voi lähestyä kylmiä liidejä, pitää huolta nykyisistä liideistä, tai hankkia täysin uusia liidejä. Sähköpostimarkkinointi sopii liidigenerointiin hyvin, sillä se on lähes täysin automatisoitavissa. 

Voit lähettää viestejä suurelle joukolle asiakasprofiiliisi sopivia yhteyshenkilöitä pienellä vaivalla. Automaation avulla saat myös viestit personoitua. Hyvien tulosten varmistamiseksi pidä huoli, että jokainen lähettämäsi viesti sisältää mahdollisimman paljon arvoa tai hyötyä vastaanottajalle.

seo

4. Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi (SEO) on yksi parhaita liidigenerointistrategioita, sillä se voi tuottaa massiiviset tulokset pienellä panostuksella. Se vaatii kuitenkin aikaa ja ymmärrystä hakukoneiden toiminnasta.

Aloita tutkimalla oman alasi tyypillisiä hakusanoja työkaluilla kuten SEMrush. Tutkimuksen avulla saat tarkempia hakusanoja joiden avulla voit optimoida sisältöäsi paremmin.

Voit myös seurata mihin kilpailijasi keskittyvät, millaisilla hakusanoilla he saavat kävijöitä sivuilleen, ja sitten hyödyntää vastaavia hakusanoja omassa sisällössäsi.

liidibotti

5. Liidibotit verkkosivuilla

🤖 Liidibotit, kuten Chatbotit, ovat jatkuvasti läsnä verkkosivuillasi auttamassa asiakkaita ja keräämässä yhteystietoja. Vaikka live-chatin teho on hieman parempi, ei ole suositeltavaa pitää työntekijöitä 24/7 toimistolla vastaamassa viesteihin. Chatbotin etu on nimenomaan automaatio.

Tämä on loistava tapa generoida liidejä omilta sivuiltasi. Voit myös integroida botteja CRM-järjestelmääsi, Google Analyticsiin tai sähköpostin automaatio-ohjelmistoihin. Näin tekoälyalgoritmit voivat analysoida dataa siitä, mistä ja miten liidisi tulevat. Mikä tahansa liidigenerointitaktiikka hyötyy nykypäivänä bottien käytöstä.

konversio-optimointi

6. Konversio-optimointi

Konversio-optimointi on korvaamaton liidigenerointitaktiikka. 
Konversio on verkkosivuillasi vierailevan henkilön tekemä toimenpide, jolla hänestä saadaan vierailijan sijaan liidi. Tämä tarkoittaa siis yhteystietojen jättämistä muodossa tai toisessa.

Konversio-optimoinnissa keskitytään tehostamaan verkkosivujesi liidigenerointilomakkeiden toimintaa. Jos yhteydenottolomakkeesi täyttää nyt kaksi henkilöä sadasta, miten saataisiinkin tuo luku nostettua neljään tai viiteen?

Optimointi tehdään analysoimalla vierailijoiden käyttäytymistä verkkisivuillasi ja tekemällä kerätyn tiedon pohjalta suunnitelma sivuston parantamiseksi. Optimointia voivat olla esimerkiksi sisällön lisääminen tai poistaminen tai CTA-painikkeiden lisäämistä tekstiin. 

💪 Lue täältä miten kasvatat verkkosivujesi konversioastetta

laskeutumissivut

7. Laskeutumissivut

Laskeutumissivu on ainoastaan konversiota, tässä tapauksessa liidigenerointia varten luotu sivu, jolla on yksi selkeä toimintakehotus (CTA).

Sivu sisältää vain kaikkein olennaisimmat tiedot ja vain yhden lomakkeen tai linkin. Tällöin sivulla vierailija todennäköisimmin tekee toivomasi toimenpiteen. Sivu toimii parhaiten, jos 
sinulla on yksi erillinen sivu jokaiselle kohdeyleisölle, jota yrität palvella ja sivu täyttää sille linkittävän mainoksen tai sisällön lupauksen.

Jos otsikkosi on “lataa tästä ilmainen opas”, on sivun luonnollisesti tarjottava tuo opas ladattavaksi.

Laskeutumissivut toimivat hyvin esimerkiksi mainos- ja sosiaalisen median kampanjoissa, sekä kilpailuissa ja promootioissa ja se on välttämätön liidigenerointitaktiikka verkossa toimivalle yritykselle.

asiakastestimoniaalit

 8. Asiakastestimoniaalit verkkosivuilla

Verkossa “sosiaaliset todisteet” ovat kultaakin kalliimpia. Verkkosivuillasi vierailijat luottavat asiakkaidesi rehelliseen mielipiteeseen enemmän kuin muuhun sisältöösi tai myyjiesi sanaan. 

Joidenkin tutkimusten mukaan 85 % ihmisistä luottaa arvosteluihin yhtä paljon kuin ystävien ja perheen suosituksiin! 🤯

Arvostelut ovat siis kuin parhaan kaverin suositus ja niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää.

Selvitä esimerkiksi 10 kannattavinta asiakastasi ja kerää heidän kokemuksiaan tarinaksi. Tee sitten näistä tarinoista arvosteluja tai tapaustutkimuksia esimerkeiksi verkkosivullasi vierailijoille.

inbound-sisällöt

 9.  Inbound-sisällöt (Ladattavat materiaalit)

Yksi kestävimmistä ja tehokkaimmista liidien luomisen taktiikoista on jatkuvasti uuden sisällön luominen. Sisältö on sitten käytettävissä verkkosivustollasi myös tulevina vuosina. Potentiaaliset asiakkaasi näkevät, että verkkosivustoasi päivitetään säännöllisesti ja uusi tieto saa heidät palaamaan takaisin oppimaan lisää.

Ladattavia, aikaa kestäviä, materiaaleja verkkosivuillasi voivat olla vaikkapa:

Nämä maksuttomat materiaalit tarjoavat mahdollisuuden tutustua yritykseesi ja rakentavat luottamusta. Materiaalit saa luonnollisesti ladattua yhteystietoja vastaan, joten ne ovat erinomainen liidigenerointitaktiikka. 

webinaarit

10. Webinaarit ja tapahtumat

Webinaari on erittäin suosittu liidigeneroinnin työkalu. Siinä yhdistyvät henkilökohtainen vaikuttaminen (jopa suureen joukkoon kerralla) sekä matala kynnys osallistua.
Järjestä kohderyhmääsi kiinnostava koulutus, jossa opetat jonkin asian perusteet ja pääset vaikuttamaan osaamisellasi. Jätä juuri sen verran opettamatta, että asiakkaat kysyvät koulutuksen jälkeen sinulta lisätietoja.

Webinaareilla ei välttämättä saa suurta määrää liidejä, mutta hankitut liidit ovat sitäkin laadukkaampia.

👉 Lue täältä miksi liidin laadulla on väliä

happy

Yhteenveto 

Liidigenerointi on tärkein osa digitaalista myyntiä.

Järkevästi luodut liidit ovat yleensä heti kiinnostuneita palveluistasi tai tuotteistasi. Tehokas liidigenerointistrategia voi myös kasvattaa potentiaalisten asiakkaidesi ostohalukkuutta.

Liidigenerointia voi ajatella kuvainnollisena siltana markkinoinnin ja myynnin välillä.

Parhaimmillaan liidigenerointi saa potentiaalisia asiakkaita virtaamaan luoksesi useista eri lähteistä jatkuvasti, jopa vähäisillä alkupanostuksilla. Se myös sitouttaa potentiaalisia asiakkaita yrityksesi palveluihin rakentamalla luottamusta.

Suunnittele liidigeneroinnin keinot ja kanavat huolella ja toteuta strategiaasi pitkäjänteisesti.

10 parasta liidigenerointitaktiikkaa

  1. Hakusanamainonta
  2. Facebook ja LinkedIn mainonta
  3. Sähköpostimarkkinointi
  4. Hakukoneoptimointi
  5. Liidibotit verkkosivuilla
  6. Konversio-optimointi
  7. Laskeutumissivut
  8. Asiakastestimoniaalit verkkosivuilla
  9. Inbound-sisällöt (Ladattavat materiaalit)
  10. Webinaarit ja tapahtumat

Parhaimmillaan hyvin valittu ja toteutettu liidigenerointistrategia tuottaa pienellä alkupanostuksella jatkuvasti laadukkaita liidejä myyjiesi käyttöön.

👉 Varmista liidigenerointistrategiasi toimivuus varaamalla aika ilmaiseen menestyskonsultaatioon
Kirjoittaja: 

Jaa artikkeli