Skip to content

Näin parannat verkkokaupan konversioastetta

Konversio-optimointi tarkoittaa sitä, että yhä suurempi osa verkkosivuillasi tai verkkokaupassasi vierailevista kävijöistä saadaan myös tekemään siellä haluttu toimenpide, kuten ostos. Tätä konversiota, eli muutosta vierailijasta asiakkaaksi, mitataan konversioasteella.

Konversioaste lasketaan jakamalla ostoksen tehneiden asiakkaiden määrä verkkosivujen vierailijoiden määrällä. Tuloksena saatu konversioprosentti on indikaattori, jota optimoinnilla pyritään parantamaan.

Hyvä konversioaste ja sen jatkuva parantaminen on mahdollista vain pitkäjänteisenä prosessina jatkuvasti mittaamalla ja kehittämällä. Konversio-optimointi tuo kuitenkin siihen sijoitetun rahan usein moninkertaisesti takaisin ja optimointi kannattaa tästä syystä priorisoida niin pienessä ja vasta-aloittaneessa kuin suuressa ja pitkään toimineessa yrityksessäkin.

Vaikka konversio-optimointi kannattaa tehdä jatkuvana ja suunnitelmallisena prosessina, sen aloittaminen on kuitenkin nopeaa ja vaivatonta.

Tässä blogissa käydään läpi 5 keinoa, joilla saat parannettua verkkosivujen konversioastetta.

grey flat screen computer monitor

1. Käytä palvelusivuilla laadukkaita kuvia ja videoita

Verkkokauppa on tuotekeskeistä toimintaa. Mutta vaikka tuotteesi olisivat kuinka erinomaisia tahansa, ne tarvitsevat verkkokaupassa laadukkaat kuvat ja mielenkiintoa herättävät tuotekuvaukset.

Verkossa asiakkaan mielenkiinto saadaan tai menetetään muutamassa sekunnissa. Tuotekuvat tai videot ovat yleensä ensimmäinen asia jonka asiakas verkkosivuillasi näkee ja ensivaikutelma syntyy niiden perusteella välittömästi.

Käyttämällä tarpeeksi suurikokoisia ja visuaalisesti houkuttelevia kuvia ja videoita, varmistat heti asiakkaan mielenkiinnon tuotteisiisi.

Verkkokauppa ei luonnollisesti toimi kuten kivijalkakauppa: Verkossa asioidessa tuotteita ei voi koskettaa tai sovittaa päälle. Tämän vuoksi korkealaatuiset kuvat ovat ainoa tapa tarjota asiakkaalle hyvä vaikutelma myymistäsi tuotteista.

Konversio-optimoinnin perusta onkin esittää asiakkaillesi yksityiskohtaiset valokuvat ja videot myymistäsi tuotteista ja palveluista. Tällöin asiakkaasi tietävät tarkalleen mitä ovat ostamassa.

Lopuksi varmista vielä, että kuvat ja videot, kuten koko verkkokauppa, toimii sujuvasti myös mobiililaitteilla. Verkkokaupassa asioidaan yhä enemmän kännykällä; Jopa yli 70 % asiakkaista tekee ostokset mobiililaitteellaan. Mikäli kuvat eivät skaalaudu oikein tai niiden lataaminen kännykällä on hidasta, on tuloksena todennäköisesti matala konversioprosentti.

person holding cardboard box on table

2. Hinnoittele tuotteesi kilpailukykyisesti

Verkkokauppa on tänä päivänä niin yleistä ja tuotteiden vertailu niin helppoa, että asiakkaat ovat erittäin hintatietoisia ja ostavat monesti sieltä mistä saavat tuotteet halvimmalla.

Konversio-optimointi vaatii kilpailukykyisen hinnoittelun tuotteillesi, mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kannattaisi alkaa hintakilpailuun verkkokaupan jättiläisten, kuten Amazonin, kanssa.

Hyvä lähtökohta on hinnoitella tuotteesi siten, että voit tarjota asiakkaillesi ilmaisen toimituksen. Ilmainen toimitus on jo lähes standardi, joten sen tarjoaminen takaa etteivät asiakkaat poistu verkkokaupastasi etsiäkseen halvempia toimitusvaihtoehtoja muualta.

Toinen konversioprosenttia parantava tekijä on tarjota määräaikaisia alennuskoodeja tai -kuponkeja. Tarjoa asiakkaillesi rajoitetun ajan voimassa olevia alennuksia: Tämä vaikuttaa ostopäätökseen alitajuisesti, sillä harva haluaa “jäädä paitsi” hyvästä tarjouksesta. Monesti alennukset myös saavat asiakkaat ostamaan enemmän kuin he olivat suunnitelleet.

Mieti lisäksi onko yritykselläsi jotain mitä voit tarjota asiakkaillesi ilmaiseksi. Ilmaislahjat, kuten e-kirjat tai vaikkapa edellä mainittu ilmainen toimitus sitouttavat asiakkaita verkkokauppaasi. Jonkin asian saaminen ilmaiseksi luo tunteen kiitollisuuden velasta sekä auttaa luomaan mielekkään tunnesiteen yritykseesi.

ostoprosessi

3. Testaa ja optimoi verkkokaupan kassaprosessi

Ostamisen tekeminen mahdollisimman helpoksi ja nopeaksi on välttämätöntä mikä haluat parantaa konversioastetta verkkokaupassasi.

Jos kassalla kestää liian pitkään tai prosessi on liian monimutkainen, menetät hyvin todennäköisesti monia asiakkaita. Verkkokaupan kassaprosessin testaus ja optimointi data-analytiikan ja A/B-testauksen avulla auttaa parantamaan konversioprosenttia merkittävästi.

Ongelmakohtien tunnistamisen ja korjaamisen lisäksi pyri tekemään ostamisesta mahdollisimman helppoa.

Varmista, että:

Konversioprosentti paranee usein myös reagoimalla hylättyyn ostoskoriin siihen suunnitellun ohjelmiston avulla. Tämä tarjoaa useita hyviä vaihtoehtoja joilla voit houkutella ostoskorin hylännyttä vierailijaa viemään ostoprosessin loppuun.

Voit esimerkiksi lähettää sähköpostilla muistutuksen kesken jääneestä ostoprosessista. Voit myös tarjota lisäetua ostotapahtuman viemiseksi loppuun, tai kohdentaa asiakasdatan perusteella mainoksia ostoskorissa olevista tuotteista asiakkaasi sosiaalisen median tileille.

chatbot

4. Käytä live-chat-ohjelmistoja ja chat-robotteja

Nopea reagointi asiakkaan kysymyksiin on olennaista konversioasteen parantamisessa. Tuotteistasi kiinnostuneelle vierailijalle saattaa tulla mieleen kysymyksiä, joihin hän ei löydä verkkosivuiltasi vastausta. Live-chat on korvaamaton apuväline, kun tavoitteenasi on parempi konversioprosentti.

Verkkokauppa tarvitsee verkossa toimivat asiakaspalvelukanavat. Harva enää nykypäivänä jaksaa soittaa ja jonottaa asiakaspalveluun. Live-chat ja chat-robotit auttavat vierailijoita löytämään heti vastaukset heitä askarruttaviin kysymyksiin.

Sekä chat-robotille että live-chatille on oma käyttötarkoituksensa ja ne toimivat monesti parhaiten yhdessä. Chat-robotti on aina paikalla, live-chat taas käytössä niinä aikoina kun asiakaspalvelu on auki. Chat-robotti voi myös olla ensimmäinen kontakti asiakkaaseen, josta asiakas ohjataan live-chatiin tarvittaessa.

Verkkosivuilla vierailijat, jotka saavat nopeasti vastauksen kysymyksiinsä, ovat luottavaisempia yritykseesi ja heistä tulee helpommin maksavia asiakkaita. Tuloksena on siis parempi konversioprosentti ja kasvanut myynti.

personoi käyttäjäkokemus

5. Personoi käyttäjäkokemus

Verkkosivuillasi vierailevista henkilöistä saadaan kerättyä niin paljon dataa, että käyttäjäkokemuksen personointia ei ole syytä jättää tekemättä.

Personointi on yksi hyödyllisimmistä toimista joita voit tehdä parantaaksesi konversioprosenttia. Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa tehtyjen tutkimusten mukaan noin 90 % personointitoimenpiteistä johtaa parempaan tuottoon verkkokaupassa.

Verkkokauppa on mahdollista tehdä vaivattomaksi ja asiakkaan tarpeet huomioivaksi. Anna asiakkaillesi mahdollisuus tutkia niitä tuotteita joita he itse haluavat, tarjoamalla yksityiskohtainen tuotteiden rajaus suodattimien avulla. Asiakkaasi tekemien rajausten perusteella saat myös itsellesi lisää mahdollisuuksia tarjota juuri heille sopivia tuotteita.

Kun tiedät asiakkaidesi mieltymykset, voit tarjota heille soveltuvia tuotteita läpi koko ostotapahtuman. Kertynyttä dataa kannattaa myös hyödyntää markkinoinnissa. Lisäksi voit jatkossa tehdä entistä tarkempia suosituksia heti asiakkaan vieraillessa verkkokaupassasi.

 

myynti

Yhteenveto

Verkkosivujen ja etenkin verkkokaupan konversio-optimointi on tärkein asia jonka voit tehdä kasvattaaksesi myyntiä verkon kautta.

Konversio-optimointi tuo siihen sijoitetun rahan usein moninkertaisesti takaisin ja optimointi kannattaa tästä syystä priorisoida riippumatta yrityksesi koosta tai iästä.

Vielä lyhyenä kertauksena konversioasteen parantamisesta:

1. Käytä tuotesivuillasi laadukkaita kuvia ja videoita

Esitä asiakkaillesi yksityiskohtaiset valokuvat ja videot myymistäsi tuotteista ja palveluista, jotta he tietävät tarkalleen mitä ovat ostamassa.

2. Hinnoittele tuotteesi kilpailukykyisesti

Konversio-optimointi vaatii kilpailukykyisen hinnoittelun tuotteillesi. Pyri tarjoamaan asiakkaillesi ilmainen toimitus sekä alennuskoodeja ja -kuponkeja.

3. Testaa ja optimoi verkkokaupan kassaprosessi

Ostamisen tekeminen mahdollisimman vaivattomaksi on välttämätöntä mikä haluat parantaa konversioastetta verkkokaupassasi. Älä unohda ostoskorin hylänneitä asiakkaita.

4. Käytä live-chat-ohjelmistoja ja chat-robotteja

Nopea reagointi asiakkaan kysymyksiin on olennaista konversioasteen parantamisessa. Verkkokauppa tarvitsee omat asiakaspalvelukanavat. Live-chat ja chat-robotit auttavat vierailijoita löytämään heti vastaukset heitä askarruttaviin kysymyksiin.

5. Personoi käyttäjäkokemus verkkokaupassa

Personointi on yksi hyödyllisimmistä toimista joita voit tehdä parantaaksesi konversioprosenttia. Noin 90 % personointitoimenpiteistä johtaa parempaan tuottoon verkkokaupassasi.

Tarvitsetko apua konversioasteen parantamiseen? Sitely käyttää menestysfunnelia verkkokaupan konversio-optimointiin ja rakentaa brändillesi kestävää menestystä. Ota yhteyttä niin autamme etsimään sinulle parhaat ratkaisut myynnin kasvattamiseen 👉.

Kirjoittaja: 

Jaa artikkeli