Skip to content

Mobiilisovellus vs verkkosivut - 10 syytä miksi mobiilisovellus on parempi vaihtoehto

Mobiilisovellusten käyttö kasvaa vuosi vuodelta ja ne ovat yhä suositumpi tapa kuluttajien ja yritysten välisten asioiden hoitamiseen. Mobiilisovelluskehitys on houkutteleva vaihtoehto yrityksille, sillä kuluttajat viettävät mobiilisovelluksissa jatkuvasti enemmän ja enemmän aikaa.

Kuluttajat suosivat mobiilisovelluksia nettisivujen sijaan käyttökokemuksen, nopeuden, lisäominaisuuksien ja tarjousten vuoksi. Yritykset taas ansaitsivat mobiilisovelluksilla vuonna 2019 yli 460 miljardia dollaria ja summan ennustetaan kasvavan vuonna 2023 tienoilla jopa 950 miljardiin dollariin.

Näistä syistä “mobiilisovellus vs verkkosivut” -kysymys tulee jokaiselle yritykselle väistämättä vastaan, todennäköisesti ennemmin kuin myöhemmin.

Vaikka verkkosivut ovat edelleen erinomainen tapa tavoittaa asiakkaat, mobiilisovellus tarjoaa paljon ainutlaatuisia hyötyjä.

Tässä artikkelissa tutustumme mobiilisovellusten 10 suurimpaan hyötyyn verkkosivuihin verrattuna ja kerromme miksi mobiilisovelluskehitys kannattaa.

 

💶 Miksi kannattaa investoida mobiilisovellukseen

Vuonna 2023 mobiilisovellusten käyttäjien määrä on suurempi kuin perinteisen läppärin tai pöytätietokoneen käyttäjien määrä. Tämä ei yllätä, sillä mobiilisovellus on helppokäyttöinen ja kulkee jatkuvasti asiakkaan mukana. Sovelluksesta löydetään kulloinkin tarvittu tieto helposti ja haluttuun aikaan.

Tuoreen tutkimuksen mukaan 90 % mobiililaitteella kulutetusta ajasta käytetään sovelluksissa ja vain 10 % muualla verkossa.

Verkkokaupassa mobiilisovellusten suosio korostuu entisestään: Mobiilisovellusten käyttäjät viettävät keskimäärin 201,8 minuuttia kuukaudessa ostoksilla, kun verkkosivuston käyttäjillä ostoksiin kulutettu aika on 10,9 minuuttia kuukaudessa.

Mobiilisovellus voittaa verkkosivut myös paremman käyttökokemuksen, nopeuden ja lisäominaisuuksien ansioista.

👉 Lue lisää: Mikä on mobiilisovellus ja miksi yrityksen kannattaa investoida siihen

 

📈 Mobiilisovellus vs verkkosivut: mobiilissa paremmat konversiot

Criteon tekemä tutkimus osoittaa, että mobiilisovellukset ovat kaupan päättämisen kannalta ylivoimaisia verkkosivuihin verrattuna. Sovelluksissa katsellaan 4,2 kertaa enemmän tuotteita istuntoa kohden mobiilisivustoihin verrattuna.

Sovellusten konversioprosentit ovat 3 kertaa korkeammat verrattuna mobiilisivustoihin ja jopa 1,5 kertaa korkeammat kuin tietokoneen verkkoselaimella.

👉 Lue lisää: Mobiilisovellus yritykselle: 5 syytä hankkia räätälöity sovellus

 

📲 mobiilisovellus vs verkkosivut: 10 syytä miksi valita mobiilisovellus

Asiakaskokemusta mietittäessä on selvää, että käyttäjät pitävät mobiilisovelluksista enemmän kuin nettisivuista (myös mobiilioptimoiduista nettisivuista).

Yrityksen näkökulmasta mobiilisovelluksen ehdoton etu on myös mahdollisuus saada enemmän ja tarkempaa tietoa asiakkaista. Kerätyn tiedon perusteella asiakkaalle räätälöidyn, myyvän sisällön ja markkinoinnin kohdentaminen on huomattavasti helpompaa kuin perinteisin data-analytiikan menetelmin.

Näiden asioiden lisäksi löytyy monta muuta hyvää syytä miksi mobiilisovelluskehitys on varteenotettava vaihtoehto. Tässä on meidän mielestämme kymmenen parasta syytä valita mobiilisovellus verkkosivujen sijaan:

sovellus personointi

(Kuva: Unsplash)

👍 1. Parempi personointi

Personointi tarkoittaa käyttäjille räätälöityä viestintää heidän kiinnostuksen kohteidensa, sijaintinsa, käyttötottumustensa ja muiden vastaavien tietojen perusteella.

Mobiilisovelluksissa personointi on helppoa ja alkaa heti sovelluksen lataamishetkestä: Asennettuaan sovelluksen käyttäjät voivat määrittää haluamansa asetukset, minkä perusteella voidaan heti alkaa tarjoamaan personoitua sisältöä.

Sovellus kerää jatkuvasti tietoa asiakkaan tavoista ja tottumuksista, joten niiden perusteella voidaan helposti räätälöidä etuja ja tarjouksia ym. Asiakkaan mieltymysten mukaisesti.

notifikaatiot sovelluksessa

(Kuva: Unsplash)

📝 2. Ilmoitusten lähettäminen on helppoa

Viimeisen parin vuosikymmenen ajan sähköposti on ollut yleisimmin käytetty yritysviestinnän väline. Ja vaikka se onkin edelleen toimiva kommunikointiväline, sen avaus- ja klikkausprosentit ovat jatkuvasti laskeneet.

Tässä astuvat kuvaan mobiilisovelluksen ilmoitukset: push ja in-app. In-app, eli sovelluksen sisäiset ilmoitukset ovat ilmoituksia, jotka käyttäjät voivat vastaanottaa vain, kun he ovat avanneet sovelluksen. Push-ilmoituksia taas nähdään riippumatta siitä, mitä mobiililaitteella viestin saapumishetkellä tehdään.

Mahdollisuus lähettää käyttäjille push tai in-app -ilmoituksia on niin houkuttelevaa, että se on yksi tärkeimmistä syistä, miksi monet yritykset haluavat mobiilisovelluksen.

älykello

(Kuva: Unsplash)

📱 3. Mobiililaitteen ominaisuuksien hyödyntäminen

Mobiilisovellus voi hyödyntää mobiililaitteen sisäänrakennettuja ominaisuuksia, kuten kameraa, yhteystietoluetteloa, GPS:ää, puheluita, kiihtyvyysanturia, kompassia jne.

Mobiililaitteen ominaisuuksien hyödyntäminen sovelluksessa voi tehdä käyttökokemuksesta interaktiivisen ja hauskan. Ominaisuuksien luova hyödyntäminen voi myös lyhentää aikaa, joka kuluu tietyn tehtävän suorittamiseen sovelluksessa (esimerkiksi valokuvan liittäminen hakemukselle jne). Helppokäyttöisyys yleensä lisää konversioita.

sovellus offline

(Kuva: Unsplash)

✈️ 4. Toimii offline-tilassa

Kuten verkkosivusto, myös sovellukset tarvitsevat Internet-yhteyden parhaan käyttökokemuksen saavuttamiseksi, mutta kamppailussa mobiilisovellus vs verkkosivut välillä voitto menee sovellukselle: Se voi tarjota perussisältöä ja -toimintoja käyttäjille offline-tilassa ilman internet-yhteyttä.

Sovellus myös tallentaa tiedot mobiililaitteelle, jossa ne ovat yleensä käytettävissä ilman internet-yhteyttä.

sovelluksen ulkoasu

(Kuva: Unsplash)

👩🎨 5. Suunnittelun vapaus

Verkkoselaimet ja niiden teknologiaan perustuvat mobiilisivustot ovat käytetyn selaimen ominaisuuksien armoilla. Mobiilisivusto toimii kuten verkkosivut yleensäkin; painikkeita painamalla.

Mobiilisovelluskehitys on vapaa näistä rajoituksista. Sovellus voidaan suunnitella toimimaan intuitiivisesti kuten mobiililaitteen oma käyttöliittymä, mikä parantaa asiakaskokemusta. Mobiilisovelluksissa toimivat eleet, kuten "pyyhkäise", "vedä", “nipistää" jne.

Sovellukset voivat käyttää näitä eleitä tarjotakseen toimintoja, jotka helpottavat ja nopeuttavat sovelluksen käyttöä.

sovelluksen brändäys

(Kuva: Unsplash)

⭐️ 6. Paremmat brändäysmahdollisuudet

Vaikka brändilläsi olisi mobiilisovellus, on sillä todennäköisesti myös verkkosivut. Mobiilisovellus eroaa kuitenkin verkkosivustosta, joten siellä voi tarjota käyttäjille erilaisen brändikokemuksen.

Mobiilisovelluksessa voi kokeilla uusia brändäystyylejä, jotka voivat poiketa vakiintuneesta brändistä ja sen tyylistä. Mobiilisovelluksen muokattavuus mahdollistaa myös brändäyksen käyttäjien mieltymysten mukaisesti.

ajankäyttö appi

(Kuva: Unsplash)

7. Sovelluksissa vietetään valtavasti aikaa

Mobiilisovellus vs verkkosivut -kisassa mobiilisovellus voittaa tämän erän 90-10 🥊 

Kuten aiemmin todettiin, 90 % mobiililaitteella kulutetusta ajasta käytetään sovelluksissa ja vain 10 % mobiilisivustoilla.

Kun vielä otetaan huomioon, että mobiililaitteilla käytetään aikaa keskimäärin 4,48 tuntia päivässä (per henkilö 2021 maailmanlaajuisesti), mobiilisovelluksesi on siis asiakkaasi laitteella auki jossain vaiheessa päivää hyvin suurella todennäköisyydellä.

appi rahavirta

(Kuva: Unsplash)

💰 8. Lisää ansaintamahdollisuuksia

Mobiilisovelluskehitys tarjoaa paljon mahdollisuuksia liidigenerointiin. Mobiilisovellusten avulla voidaan hankkia sekä myyntisuppilon yläosan (ToFu/IQL) että suppilon alaosan (BoFu/SQL) liidejä.

Esimerkiksi apuohjelmat voivat tuoda suppilon alkupään käyttäjiä, joita voidaan ajan kanssa kasvattaa kuumiksi liideiksi.

sovellus brändäys

(Kuva: Unsplash)

🔍 9. Erinomainen brändinäkyvyys

Kun sovelluksesi on asennettu asiakkaasi mobiililaitteeseen, hän näkee sen päivittäin. Tämä säännöllinen näkyvyys takaa brändisi läsnäolon asiakkaan arjessa.

Vaikka asiakkaasi eivät käyttäisikään mobiilisovellustasi aktiivisesti, he saavat kuitenkin muistutuksen brändistäsi: Sovelluksen kuvaketta voi ajatella brändisi pienikokoisena mainoksena.

cheetah on green grass during daytime

(Kuva: Unsplash)

10. Nopeampi kuin verkkosivut

Hyvin suunniteltu mobiilisovellus toimii yleensä nopeammin kuin mobiilioptimoitu verkkosivusto. Sovellukset myös tallentavat tietonsa mobiililaitteisiin, toisin kuin verkkosivustot, jotka käyttävät yleensä verkkopalvelimia. Tästä syystä tiedonhaku on mobiilisovelluksissa nopeaa (ja toimii usein myös offline-tilassa).

Sovellukset myös tallentavat käyttäjänsä tiedot, ja voivat laitteeseen tallennettujen tietojen perusteella ryhtyä ennakoiviin toimiin käyttäjien puolesta. Tämä nopeuttaa sovelluksen käyttöä ja parantaa käyttäjäkokemusta.

nyan_cat

(Kuva: Giphy)

Mobiilisovellus vs verkkosivut summattuna

Mobiilisovellus antaa enemmän tietoa käyttäjästä verrattuna verkkopohjaisiin palveluihin. Voit esimerkiksi lähettää markkinointiviestejä suoraan käyttäjille (push- tai in-app-notifikaatiot), kohdentaa mainontaa, kerätä käyttäjätietoja, analysoida käyttäytymistä, ja paljon muuta käyttäjän profiilin perusteella.

Näiden mahdollisuuksien ansiosta mobiilisovellus voi auttaa parantamaan konversioita ja asiakaspitoa ja sen tarjoamat mahdollisuudet liikevaihdon kasvattamiseksi ovatkin omaa luokkaansa.

Mobiilisovelluskehitys on investointi, jota kannattaa vakavasti harkita.

👉 Lue lisää: Mobiilisovelluksen hinta - Kuinka paljon sovelluksen kehittäminen maksaa?

 

Yhteenveto

Mobiilisovellusten käyttö kasvaa vuosi vuodelta ja ne ovat yhä suositumpi tapa kuluttajien ja yritysten välisten asioiden hoitamiseen.

Yritykset ansaitsivat mobiilisovelluksilla vuonna 2019 yli 460 miljardia dollaria ja summan ennustetaan kasvavan vuonna 2023 tienoilla jopa 950 miljardiin dollariin.

Asiakkaiden aika jakaantuu älylaitteilla selkeästi enemmän sovelluksiin: 90 % mobiilisovellus vs mobiilisivustot 10%.

Sovellusten konversioprosentit ovat 3 kertaa korkeammat verrattuna mobiilisivustoihin ja jopa 1,5 kertaa korkeammat kuin tietokoneen verkkoselaimella.

Yrityksen näkökulmasta mobiilisovelluksen ehdoton etu on myös mahdollisuus saada enemmän ja tarkempaa tietoa asiakkaista.

Vaikka verkkosivut ovat edelleen erinomainen tapa tavoittaa asiakkaat, mobiilisovellus tarjoaa paljon ainutlaatuisia hyötyjä.

  1. 👍 Parempi personointi
  2. 📝 Ilmoitusten lähettäminen on helppoa
  3. 📱 Mobiililaitteen ominaisuuksien hyödyntäminen
  4. ✈️ Toimii offline-tilassa
  5. 👩‍🎨 Suunnittelun vapaus
  6. ⭐️ Paremmat brändäysmahdollisuudet
  7. ⏳ Sovelluksissa vietetään valtavasti aikaa
  8. 💰 Lisää ansaintamahdollisuuksia
  9. 🔍 Erinomainen brändinäkyvyys
  10. ⏩ Nopeampi kuin verkkosivut

Mobiilisovellus yrityksellesi on investointi, jota kannattaa vakavasti harkita.

👉 Jäikö mobiilisovellus mietityttämään? Varaa tästä aika ilmaiseen menestyskonsultaatioon

Kirjoittaja: 

Jaa artikkeli