Skip to content

5 vinkkiä uudenlaiseen arkeen – lue, miten selvitä haastavista ajoista

Taloudellisesti haastavina aikoina yrittäjien on keksittävä keinoja selvitäkseen turbulenssista ja turvatakseen tulonlähteet. Ratkaisut voivat olla uusia liiketoiminta-alueita, tuotteita tai halu panostaa vahvemmin digitaalisiin ratkaisuihin. Eräs saneerausalan asiakkaamme päätti investoida digitaaliseen palveluun, jolla asiakkaat voivat seurata oman remontin edistymistä reaaliaikaisesti. Tämä helpotti yhteydenpitoa asiakkaisiin ja kustannusten seurantaa. Lisäksi asiakkaiden tyytyväisyys parani roimasti. Uudella palvelulla rakennettiin kilpailuetu perinteisellä alalla. Mistä sitten tunnistaa vastaavat silverbulletit, joilla voi selviytyä vaikeista ajoista? Uudistuksen ei aina tarvitse vaatia isojen digitaalisten palveluiden lanseerauksia. Pienemmälläkin pääsee pitkälle. Käyn läpi muutamia kevyempiä vaihtoehtoa, joilla varmistat asiakastyytyväisyyden ja parannat yrityksesi liikevaihtoa.

1. Jatkuvat palvelut ja laskutus

Jos liiketoimintasi on rakennettu vain projektilaskutuksen tai kertakäyntien varaan, on syytä miettiä, voisiko yrityksen palveluja muuttaa jatkuviksi. Jatkuvien palveluiden etu on siinä, että voit ennustaa liiketoimintaasi pidemmälle ja tuotat jatkuvasti arvoa asiakkaalle. Jatkuvia palveluita voi olla vaikka ylläpitopalvelut, kuukausilaskutukselliset palvelut, vuosilisenssit tai jäsenyydet erilaisiin kerhoihin yms. Jatkuvien palveluiden ei tarvitse olla massiivia, vaan ne voivat olla muutamista euroista kymmeniin, riippuen siitä oletko B2B- vai B2C-yritys. Palveluiden toteuttaminen voi olla yksinkertaisimmillaan excel-tiedoston tekeminen, jossa pidät tiedot palvelustasi ja word-dokumentti, jonka lähetät asiakkaillesi, jossa on palvelun kuvaus.

Oman palvelutuotannon muuttaminen jatkuvaksi voi olla myös asiakkaalle tervetullut muutos – esimerkkejä ovat kampaamot, jotka myyvät useampia käyntikertoja hieman edullisemmin, mutta niin että asiakas saa useamman kuukauden maksuajan. Myös vaikkapa siivouspalveluista saa jatkuvaa tulovirtaa, mikäli laskutus on kuukausittainen kertakorvauksen sijaan – ja kuukausimaksu sisältää aina sovitun määrän käyntikertoja.

2. Jatkuva asiakastuki ja jousto laskutuksessa

Kun asiakkaat tarvitsevat apua, ole saatavilla. Asiakaspalvelun tavoitettavuus vaikuttaa parhaimmillaan asiakkaiden sitoutumiseen, ja vaikeina aikoina asiakaspalvelun rooli on kriittisessä merkityksessä liiketoiminnallisesti. Konkreettisia tekoja voivat olla esim. asiakaspalvelun aukioloaikojen pidentäminen, jotta kaikki puhelut ja viestit saadaan varmasti käsiteltyä. Helpoin tapa asiakaspalvelun aukiolon pidentämiseen on toteuttaa chatbot, jonka voi ohjelmoida vastaamaan yleisin kysyttyihin kysymyksiin tai niin, että viestit tulevat suoraan yrityksen edustajille. Näin sinun ei tarvitse pidentää välttämättä puhelinaukioloaikoja, mutta asiakkaat voivat viestittää askarruttavissa asioissa vaikka illemmalla. Moni asia hoituu myös kirjoitellessa, mikset kokeilisi?

Asiakkaiden maksukyky saattaa äkillisesti heiketä. Nämä ovat tilanteita, joissa yrityksen joustavuutta punnitaan. Hetkellinen jousto asiakkaalle edulliseen suuntaan voi heikentää omaa kassavirtaa hetkellisesti, mutta uskolliset asiakkaasi varmasti maksavat laskunsa myöhemmin. Maksuehdoissa joustaminen lisää asiakaspysyvyyttä.

Oman palvelutuotannon muuttaminen jatkuvaksi voi olla myös asiakkaalle tervetullut muutos – esimerkkejä ovat kampaamot, jotka myyvät useampia käyntikertoja hieman edullisemmin, mutta niin että asiakas saa useamman kuukauden maksuajan. Myös vaikkapa siivouspalveluista saa jatkuvaa tulovirtaa, mikäli laskutus on kuukausittainen kertakorvauksen sijaan – ja kuukausimaksu sisältää aina sovitun määrän käyntikertoja.

Jatkuva asiakastuki

3. Aktiivinen viestintä somessa

Valtaosa ihmisistä käyttää sosiaalisen median eri alustoja. Aiemmin sanottiin, että jos yrityksellä ei ole nettisivuja tai se ei löydy Googlesta, sitä ei ole olemassa, mutta nyt sama pätee sosiaaliseen mediaan. Asiakkaat haluavat löytää ja seurata yrityksien päivityksiä somessa. Some on myös hyvä paikka tiedottaa suht reaaliaikaisesti aikataulu- tai laskutusmuutoksista, toimitusvaikeuksista tai poikkeusaukioloista.

Sosiaalisen median helppoutena ovat sen nopeus, tavoitettavuus, kohdennettavuus sekä alhaiset kustannukset. Asiakkaat, potentiaaliset asiakkaat ja sidosryhmät saavat viestin nopeasti. Facebookissa voit esimerkiksi seurata, kuka on nähnyt viestisi ja voit maksullisen mainoksen avulla vielä buustata näkyvyyttäsi, jos haluat tavoittaa laajemman kohderyhmän.

Sosiaalisessa mediassa postauksien näkyvyyttä määrää osin algoritmit, jonka vuoksi viestinnän tulee olla jatkuvaa. Voit esimerkiksi suunnitella some-julkaisusuunnitelman, johon kokoat eri aiheita, joita haluat seuraajillesi viestiä. Yrityksen Instagram-, Facebook- tai muut sometilit kannattaa pitää yrityksen kontekstissa, eli kertoa julkaisuilla palveluista, aukiolosta, alennuksista, uutuuksista tai vaikkapa tiimistä, joka yrityksessä työskentelee. Behind the scenes -tyyppinen materiaali kiinnostaa aina.

Asiakkaiden maksukyky saattaa äkillisesti heiketä. Nämä ovat tilanteita, joissa yrityksen joustavuutta punnitaan. Hetkellinen jousto asiakkaalle edulliseen suuntaan voi heikentää omaa kassavirtaa hetkellisesti, mutta uskolliset asiakkaasi varmasti maksavat laskunsa myöhemmin. Maksuehdoissa joustaminen lisää asiakaspysyvyyttä.

Oman palvelutuotannon muuttaminen jatkuvaksi voi olla myös asiakkaalle tervetullut muutos – esimerkkejä ovat kampaamot, jotka myyvät useampia käyntikertoja hieman edullisemmin, mutta niin että asiakas saa useamman kuukauden maksuajan. Myös vaikkapa siivouspalveluista saa jatkuvaa tulovirtaa, mikäli laskutus on kuukausittainen kertakorvauksen sijaan – ja kuukausimaksu sisältää aina sovitun määrän käyntikertoja.

Some aktiivisuus

4. Etukäteismyyminen ja lahjakortit

Jos liiketoimintasi nojaa kivijalkamyymälään tai fyysisten palveluiden tuottamiseen (hieronta, kosmetologi, parturi-kampaamopalvelut tms.), ja asiakkaiden ei ole mahdollista tulla paikan päälle, voi etukäteismyynnillä ja lahjakorteilla tarjota samaa palvelua. Etukäteismyynnin etuna on se, että asiakas voi ostaa palvelusi heti ja pääsee jonottamatta käyttämään sen kuukauden päästä, kun siihen on mahdollisuus. Sähköisten lahjakorttien avulla taas voit tarjota asiakkaalle mahdollisuuden ostaa lahjaksi itselleen tai muille palvelusi ja käyttää se milloin parhaiten sopii. Lahjakorttien voimassaoloaikoja on myös syytä pidentää ja tehdä siitä kilpailuvaltti, jotta säästyt vanhentuneilta lahjakorteilta ja huonolta asiakaskokemukselta.
Etukäteismyyminen

5. Nopeiden uusien palveluiden toteuttaminen

Mikäli haastavina aikoina mietit vaihtoehtoisia tapoja kehittää liiketoimintaasi on syytä palata alun esimerkkiin ja miettiä minkälaisista digitaalisista palveluista asiakkaasi voisivat olla kiinnostuneita tai onko liiketoiminnassasi jokin solmukohta, jota pystyisi tehostamaan digitaalisella palvelulla. Kun ajat ovat haastavia palveluiden tulisi olla edullisia hankkia ja niiden toteuttaminen nopeaa. Esimerkiksi nopean verkkokaupan rakentaminen on hyvä tapa tavoittaa asiakkaasi ja tasoittaa liikevaihtoa. Verkkokaupan ansiosta voit myydä esim. lahjakortteja, ottaa tilauksia vastaan, palvella asiakkaita paremmin ja myydä aivan uusia tuotteita ja palveluita netissä. Verkkokaupan ei tarvitse olla kymmenien tuhansien investointi, vaan peruskaupalla pärjää hyvin. Toinen uudistus voi olla esimerkiksi asiakasrekisterin kerääminen. Jos annat yrityksesi nettisivuilla kävijöiden esimerkiksi liittyä uutiskirjelistalle, saat viestittyä potentiaalisille ja kiinnostuneille asiakkaille kustannustehokkaasti.

Muista ainakin nämä

Haastavista ajoista selviäminen vaatii yrityksiltä kekseliäisyyttä, aktiivisuutta ja yrityksen henkilökunnan osallistamista. Hyvä idea voi tulla keneltä vain ja tärkeää on pitää asiakas oikeasti liiketoimintasi keskiössä ja miettiä minkälaisia haasteita heillä on ja miten voit auttaa niiden ratkaisemisessa. Asiaan voit perehtyä soittamalla muutamalle asiakkaallesi tai lähettämällä asiakasrekisterisi sähköpostiosoitteisiin asiakaskyselyn.

  1. Nyt on hyvä hetki miettiä, millä tavalla liiketoimintaasi voi tehostaa. Ja jos digitaalisten palveluiden ratkaisut eivät ole tuttuja, me autamme. Ota rohkeasti yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä.
  2. Ota asiakas avuksi – voit myös kysyä asiakkailtasi, mitä mieltä he ovat yrityksesi palveluista ja miten voisitte palvella asiakkaita vieläkin paremmin.
  3. Tee kysely henkilökunnalle – ihmiset ovat yleensä valmiita ideoimaan ja tätä tietoa kannattaa hyödyntää yrityksen kehittämisessä.

Mikäli olet pohtinut uusia digitaalisia palveluita, kuten verkkokauppaa, asiakasrekisterin keräämistä ja viestimistä asiakkaille tai nettisivujesi uusimista, voimme auttaa tässä. Autamme pieniä yrityksiä menestymään ja selviämään vaikeista ajoista.

Kirjoittaja: 

Jaa artikkeli