Skip to content

5 syytä miksi yrityksesi kannattaa tehdä Facebook-mainontaa 2022

1. Yli miljardi ihmistä viettää noin 2 tuntia päivästä sosiaalisessa mediassa

Facebook on sosiaalisen median kanavista “the paikka”, jossa ihmiset, todennäköisesti myös asiakkaasi, viettävät suuren osan ajastaan. Keskimäärin ihmiset viettävät 28 prosenttia verkossa käytetystä ajastaan sosiaalisissa verkostoissa. Tämä on noin 2 tuntia päivässä. Joka minuutti Facebook-käyttäjät postaavat yli 4,1 miljoonaa viestiä, kommenttia, tilapäivitystä ja valokuvaa. Facebookin mukaan noin puolitoista miljardia ihmistä kirjautuu Facebookiin kuukausittain (Lähde: Facebook 29.1.2020). Facebookilla on siis massiivinen käyttäjäkunta, joka viettää siellä huikean määrän aikaa kuukauden jokaisena päivänä.

Huomion arvoista on, että Facebookilla on vain 7 miljoonaa aktiivista mainostajaa.

Tämä 7 miljoonaa mainostajaa on onneksi globaali mainostajien lukumäärä. Suomessa yritykset vielä hieman arkailevat Facebook-mainonnan suhteen. Facebook on kuitenkin liian suuri mahdollisuus ohitettavaksi mainospaikkana mille tahansa yritykselle. Facebook on yksi suosituimmista mainoskanavista netissä Googlen kanssa.

2. Facebook-mainonta on erittäin tehokasta

Kun Mark Zuckerberg perusti Facebookin vuonna 2004 Massachusetsissa, kukaan ei olisi uskonut, että Facebookista tulee niin massiivinen. Facebookista on muodostunut tärkeä osa ihmisten elämää ja sillä on lähes 1,5 miljardia päivittäistä aktiivista käyttäjää. Tämä on pysyvä olotila, joka ei muutu nopeasti, etenkin kun elämme nykyään tietoyhteiskunnassa.

Kun olet tehnyt mainontaa hetken aikaa ja olet löytänyt yrityksellesi oikean kohderyhmän (Facebookin termein – yleisön), joka tuo sinulle myyntiä ja yhteydenottoja, voit luoda siitä kloonin. 

Tätä ominaisuutta kutsutaan ”samankaltaisiksi yleisöiksi”. Se tarkoittaa sitä, että Facebook analysoi luomasi yleisön piirteet ja etsii samoilla piirteillä olevia muita käyttäjiä, joille voit kohdistaa mainoksiasi. Yleisöjä voivat olla vaikkapa Facebook-sivusi fanit tai mainoksiisi reagoineet käyttäjät. Yleisöä on mahdollista tarkentaa vielä lisää, jotta tavoitat tarkkaan oikean kohderyhmän.

Vuoden 2019 lopulla jo 58,7 prosentilla maailman väestöstä oli Internet-yhteys (lähde: https://www.internetworldstats.com/stats.htm), joten kasvupotentiaali Facebookissa on suuri nyt ja tulevaisuudessa, kun yhä useammat ihmiset saavat Internet-yhteyden ja liittyvät Facebookiin. Facebook ja digitaalinen markkinointi yleisesti on äärimmäisen tehokas ja edullinen tapa mainostaa palveluitasi kohderyhmällesi.

3. Facebookin orgaaniset postaukset eivät tuota tuloksia

Facebookin orgaaniset postaukset on hyvä tapa yrityksellesi jakaa tietoa ja opettaa yleisöäsi. Orgaanisten postausten ongelmana on heikko kattavuus. Postausten näkee keskimäärin vain 0,5 % seuraajista, mikä ei valitettavasti vielä kasvata myyntiäsi. Jos haluat lisää myyntiä ja asiakkaita, on yrityksesi tehtävä maksullista Facebook-mainontaa.

Facebook on muuttanut algoritimiaan, minkä tarkoituksena on vähentää yrityssivujen näkyvyyttä ihmisten uutissyötteissä. Facebook on kertonut, että se haluaa palata “omille juurilleen” ja näyttää enemmän sisältöä ystäviltä ja muilta tärkeiltä henkilöiltä, jotta sisältö olisi merkityksellisempää käyttäjille. Tämä on toki hyvä asia. Yritysten näkökulmasta tämä on kuitenkin pakottanut yritykset mainostamaan enemmän, jotta ne saavat näkyvyyttä. Tällä hetkellä yritysten on panostettava maksulliseen Facebook-mainontaan, jos tavoitteena on myydä Facebookissa tai kasvattaa tunnettuutta.

Asiassa on kuitenkin hyvä puoli. Facebook-mainonta on nimittäin todella edullista. Et tarvitse valtavaa budjettia tavoittaaksesi suuriakin yleisöjä. Jopa muutamalla kymmenellä eurolla kuukaudessa voit tavoittaa 2000 – 10 000 potentiaalista ostajaa.

4. Facebook-mainokset ovat todella edullisia

Facebook-mainonta on todella edullista ja sen klikkihinnat liikkuvat parhaimmillaan vain muutamissa senteissä riippuen kampanjasi tyypistä. Ennen tuloksia pystyi saavuttamaan orgaanisilla postauksilla, mutta algoritmi muutosten takia, et enää tavoita samalla tavalla kohderyhmääsi tai saavuta haluttuja tuloksia.

Facebook-mainoksissa ei ole kyse, kuinka paljon klikit maksavat, vaan miten pitkälle aikavälille budjetti allokoidaan. Mainoksessa kannattaa keskittyä yksinkertaiseen strategiaan, jossa panostat kerralla vain yhteen tai kahteen kampanjaan. Kun budjetti ei ole hajautettu liian moneen asiaan, tulee Facebookin kustannustehokkuus ilmi parhaiten. Facebook optimoi kampanjasi saavuttamaan tavoitteesi parhaalla mahdollisella tavalla.

Kun suunnittelet mainontaa, varmista aina ensin, että sinulla on kohtuulliset päiväbudjetit, jotta pystyt tavoittaan kohderyhmäsi. Esimerkiksi 5-8 euron päiväbudjetilla ja yhdellä kampanjalla pääset jo pitkälle. Budjetin asettaminen tarkoittaa päiväkohtaisen kulutuksen enimmäismäärä. Jos sinulla on liian pieni budjetti, rajaat potentiaaliset ostajat pois ja myös klikkihinnat kasvavat. Esimerkiksi jos käytät yhden euron enemmän päivässä, näkevät mainoksesi 4 000 ihmistä, jotka eivät muuten olisi nähneet yrityksesi mainosta.

5. Voit saavuttaa oikean kohderyhmän ja tehdä uudelleenmarkkinointia

Facebookilla voidaan helposti kohdentaa mainontaa sijainnin, väestötietojen, iän, sukupuolen, kiinnostuksen kohteiden, käyttäytymisen ja yhteyksien perusteella. 

Kuulostaa kiehtovalta, eikö totta? 

Tämä on kuitenkin vasta pintaraapaisu kohdentamiseen. Kohdentamista on mahdollista tehdä myös sellaisille kohderyhmille, jotka ovat jo motivoituneita ostajia tai brändiuskollisia. Brändiuskollisen yleisön avulla voit vaikkapa kartuttaa yrityksesi Facebook-sivun tykkääjiä.

Tämän lisäksi voit kohdistaa mainoksia samankaltaisiin yleisöihin. Samankaltaiset yleisöt voidaan rakentaa esimerkiksi sellaisista käyttäjistä, jotkat ovat ostaneet sinulta jotain jo aiemmin. Facebook etsii algoritmillaan samoilla piirteillä olevia käyttäjiä ja kohdentaa mainonnan heille.

Jotta Facebookiin käytetyt mainoseurot eivät mene hukkaan, suosittelen käyttämään uudelleenmarkkinointia. Uudelleenmarkkinoinnin tarkoituksena on näyttää yrityksesi mainoksia ihmisille sen jälkeen, kun he ovat käyneet kotisivullasi, käyttäneet mobiilisovellustasi tai antaneet sinulle heidän sähköpostiosoitteensa. Ihmiset näkevät mainoksiasi käydessään muilla verkkosivuilla, selatessaan sosiaalista mediaa, katsellessaan videoita, käyttäessään mobiilisovelluksia tai etsiessään tietoa Googlesta.

Uudelleenmarkkinointi on todella tehokas tapa kasvattaa myyntiä ja sitouttaa asiakkaita. Uudelleenmarkkinointia kannataa käyttää esim. tarjouksissa, ilmoittautumisissa ja oppaiden latauksissa, jotta käyttäjät muistavat yrityksesi ja tarjouksesi. Jos yritykselläsi on verkkokauppa, uudelleenmarkkinointia voidaan käyttää tuotteitesi uudelleenmarkkinointiin. Käyttäjät näkevät mainoksia vain niistä tuotteista, joita ovat selanneet. Tämä tekee markkinoinnista todella täsmällistä ja kiinnostavampaa käyttäjälle.

Yhteenveto

Facebook-mainonnan aloittaminen on helppoa, eikä siihen tarvita massiivista budjettia. Yrityksesi tarvitsee aloittaakseen vain Facebook-sivut ja Business Manager -tilin, jolla mainoksia julkaistaan ja suunnitellaan. Niin helppoa se on. Voit kohdistaa mainoksesi kenelle tahansa Facebookissa aina 10 hengen ryhmistä miljooniin. Tässä valtavassa joukossa ovat tulevat asiakkaasi, joten eikö olisi aika alkaa mainostaa heille?

Mikäli haluat sparrailuapua mainonnan aloittamisen suhteen tai haluat saada enemmän irti nykyisestä Facebook-mainonnastasi, ota rohkeasti yhteyttä, niin katsotaan miten voimme auttaa. Jos sisältö kiinnosti, liity postitustuslistallemme, jotta saat ensimmäisten joukossa uudet blogipostauksemme.

Älykästä markkinointia
Kirjoittaja: 

Jaa artikkeli