5 syytä, miksi yrittäjän kannattaa tehdä Goole Ads -mainontaa

Google-hakuja tehdään 3,5 miljardia päivittäin, onko yritykselläsi varaa olla näkymättä niissä?
Google Ads

Miksi yrittäjän kannattaa panostaa juuri Google Adsiin?

Google on maailman suosituin hakukone, jossa tehdään noin 3,5 miljardia hakua päivittäin. Google Ads (ent. AdWords) on ollut olemassa jo toistakymmentä vuotta ja se on hankkinut vakaan aseman digitaalisessa markkinoinnissa. Google on “the” paikka, josta tietoa haetaan ympäri maailman. Googlen näyttää ensimmäisellä hakusivulla sekä orgaanisisia hakutuloksia että maksettuja mainoksia. Mainostaminen Googlessa on usein kannattavaa. Keskimääräisesti mainostajan tuotto on Googlen mukaan 7 euroa jokaista mainoseuroa kohden.

Oletko koskaan hakenut itse tarjoamiasi palveluja tai tuotteita Googlesta? Olet ehkä huomannut kilpaijoidesi mainoksia hakutulosten joukossa. Google Adsin käyttäminen on erittäin suosittua ja usein todella kannattavaa. Vaikka yrityksesi näkyisi hakutuloksissa orgaanisesti (eli ilmaiseksi) yleisillä avainsanoilla hyvin, voivat Google-mainontaa käyttävät kilpailijasi jyrätä sivujesi yli maksetuilla mainoksilla. Riippumatta siitä, myykö yrityksesi palveluita vai digitaalisia tai fyysisiä tuotteita, kannattaa tosissaan harkita panostamista hakukonemarkkinointiin.

Miten Google Ads toimii?

Google Ads toimii useassa eri mainosverkostossa (eli paikoissa ja sivustoissa, joilla mainoksia näytetään). Näitä ovat esimerkiksi hakutulokset, YouTube, Gmail ja monet erilaiset sivustot. Kaikilla mainosverkoilla on määritelty omat tapansa toimia ja tarkoituksensa, joita käyn tarkemmin läpi myöhemmin. Google Adsista operoidaan kuitenkin näitä kaikkia mainosverkkoja, vaikka ne ovatkin omia paikkojaan. Jokaiseen mainosverkkoon tehdään myös oman tyyppiset natiivit mainokset, joilla saa parhaan vasteen mainonnalle.

1. Tavoitettavuus

Googlen tavoitettavuus on aivan omaa luokkaansa. Google-hakuja tehdään tänä päivänä jo 3,5 miljardia kappaletta päivässä. Mainostaminen Googlessa kattaa siis potentiaalisesti kaikki nämä haut ja muodostaa suurimman mainosverkoston koko maailmassa. Verkosto kattaa hakujen lisäksi vielä Googlen muut verkostot, joissa on yli 2 miljoonaa nettisivustoa ja 650 000 sovellusta mainospaikkoineen. Kaikilla mainospaikoilla tavoitetaan yli 90% internetin käyttäjistä. Näistä kaikista käyttäjistä etsitään Google Ads -työkalun avulla yrityksellesi juuri oikeat kohderyhmät,kiinnostuksen kohteet, demografiat, avainsanat, mainosmuodot sekä mainospaikat, joissa mainokset näytetään. 

Google ads

2. Kilpailuetu ja myyntikanava

Google-mainonnalla saavutetaan kilpailuetua, kun mainontaa ylipäätään tehdään ja vieläpä oikein tehtynä sillä saavutetaan suuri etulyöntiasema, kun potentiaaliset asiakkaasi näkevät mainoksesi juuri oikeaan aikaan. Mikäli myyt jotain todella eksklusiivista palvelua tai tuotetta, jota muut eivät myy, voit helposti kasvaa myyntiäsi mainostamalla Googlessa. Samalla luot tunnettuutta brändillesi. Jos yrityksesi tarjoaa paikallisia palveluita tietyllä alueella, voit Google-mainonnalla ohittaa kilpailijasi, jotka eivät tee alueellista Google Ads -markkinointia.

Google Adsissa on mahdollista saavuttaa todella hyvä ROI eli vastine mainontaan käytetyille euroille. Kun markkinointia tehdään oikein, saadaan edullisilla klikkihinnoilla houkuteltua kotisivuillesi juuri oikea kohdeyleisö, joka on kiinnostunut palveluistasi. Tämä vaatii jatkuvaa mainontakampanjoiden toiminnan seurantaa ja optimointia, jotta saat parhaan vastineen rahalle. jos omaa aikaa ei ole jatkuvalle optimointityölle ja mainonnan budjetti liikkuu useissa sadoissa euroissa kuukaudessa, on syytä miettiä Google Ads -mainonnan ulkoistamista luotettavalle kumppanille, jotta yrityksesi ei menetä myyntiä ja maksa turhista klikeistä.

3. Sopiva budjetti ja sen hallinta

Jos sinulla monen muun yrittäjän tapaan ei ole loputonta markkinointibudjettia, on Google Ads juuri oikea kanava sinulle. Google Ads -tiliä voi pyörittää juuri yrityksesi tarpeisiin sopivalla budjetilla, teitpä sitä itse tai kumppanin kautta. Google-mainonnassa maksat vain klikeistä tai “klikkipaketeista”. Google Adsissa ei ole myöskään minimibudjettia, vaan jopa euron päiväbudjetilla pääsee liikkeelle, joskin haluttuihin tuloksiin pääseminen edellyttää jonkin verran suurempaa budjettia. Halvimmillaan klikkihinnat liikkuvat muutamissa senteissä ja kalleimmillaan todella kilpailluissa avainsanoissa voi hinta olla jopa kymmeniä euroja per klikki.

Järjestelmässä on helppo asettaa päivittäinen budjetti. Budjetti asetetaan päivätasolle ja Google pysäyttää mainosten näyttämisen, kun budjetti on kulutettu loppuun.

4. Brändin hallinta

Googlen Ads -mainonnan hyvänän puolena on se, että hallitset mainoksiasi täydellisesti ja ne voidaan sovittaa juuri yrityksellesi sopivaan tyyliin. Hakusanaoptimoinnissa (SEO) taas et hallitse orgaanisia tuloksia (mainosten alapuolella) täydellisesti, vaan Google tekee valintoja puolestasi. Google Ads on tärkeä kanava myös uusille yrittäjille, joilla ei ole vielä tunnettuutta markkinoilla. Voit lähteä kasvattamaan tunnettuutta nopeasti ja saada näkyvyyttä edullisesti.

Brändisi vahvistamisen kannalta välttämätöntä on mainosten toistaminen kohdeyleisöllesi, koska näin luot luottamusta sekä kasvatat tunnettuutta johdonmukaisesti. Mitä suunnitelmallisemmin teet Google Ads -mainontaa brändisi puolesta, sitä paremmin ovipumppusi laulaa, kun prospektit ja asiakkaasi alkavat luottaa yrityksesi brändiin ja näkyvyyteen. Kaikkia mainonnan aspekteja aina tekstin muotoilusta kuvituskuviin voidaan muokata Google Adsissa, joten mainoksilla saadaan viestittyä juuri se mitä yrityksesi haluaa edustaa.

Brändin hallinta

5. Tarkka kohdentaminen ja uudelleenmarkkinointi

Google Adsin tehokkuus perustuu siihen, että mainonta voidaan kohdentaa todella tarkasti juuri yrityksellesi sopivalle kohderyhmälle ja käyttäjille, jotka etsivät tietoa johonkin ongelmaansa, jonka yrityksesi voi ratkaista. Esimerkiksi hakulauseella “kampaamo kruunuhaka” voit kohdentaa mainoksesi juuri niille, jotka etsivät kampaamoa Kruunuhaasta. Mainoksia voidaan kohdentaa mm. seuraavin menetelmin:

  • maantieteellinen kohdentaminen
  • demografiset tiedot, kuten ikä, sukupuoli jne.
  • käyttäytymiseen perustuva kohdennus
  • tietyt nettisivut tai nettisivukategoriat
  • mobiilisovellukset, Gmail ja YouTube

Kun kohderyhmät valitaan tarkasti, tulee mainonnasta tehokasta sekä mitattavaa. Kun kohdistus tehdään oikein saadaan juuri yrityksellesi liiketoiminnalle arvokkaimmat kohderyhmät tavoitettua.

Uudelleenmarkkinointi (remarketing) on mainontaa, joka näytetään esim. sivustollasi vierailleille kävijöille, jotka eivät ole vieneet ostosta loppuun asti tai viimeistelleet yhteydenottolomakkeen täyttöä. Mainonnalla on tärkeä rooli pitää huoli siitä, että esim. asiakkaat joilla on ollut kiire tai muuten huono hetki, saavat “muistutuksen” palveluistasi bannerimuodossa selaamillaan nettisivuilla, joissa on Googlen mainospaikkoja. Hinta-laatusuhteeltaan uudelleenmarkkinointi on todella edullista, koska siinä maksetaan vain klikkauksista.

Google Adsin aloittaminen on helppoa

Jos yrityksesi markkinointibudjetti on rajallista ja haluat saada panotuksellesi hyvän tuoton, on Google-mainonta oikea vaihtoehto. Mainonnan kohdentaminen voidaan rajata juuri yrityksellesi oikeille kohderyhmille, jotka ovat kiinnostuneet tuotteistasi. Mainonnalla voit myös kasvattaa brändisi tunnettuutta ja saada näkyvyyttä yrityksellesi. Google Adsin avulla markkinoinnin tehokkuutta on huomattavasti helpompaa mitata kuin perinteisissä markkinointitavoissa.

Koska mainonnan parhaat käytännöt kehittyvät jatkuvasti ja Google Ads -kampanjat vaativat tekemistä ja jatkuvaa optimointia, kannattaa pohtia riittääkö oma aikasi mainonnan jatkuvaan pyörittämiseen niin, ettet maksa turhasta ja saat parhaan tuoton sijoitetulle pääomalle. Jos olet jo aloittanut Google Adsin käytön tai olet miettinyt sen aloittamista, ota rohkeasti yhteyttä, niin jutellaan lisää ja katsotaan miten voimme auttaa yritystäsi menestymään Googlessa.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Kirjoittaja:

Ilari

Ilari

Ilari on Sitelyn toinen perustajista ja taustaltaan koodari ja designeri. Digitaalinen markkinointi ja analytiikka ovat lähellä sydäntäni. Haluan auttaa yrittäjiä kehittämään omaa liiketoimintaansa digitaalisten palveluiden avulla ja luomaan WAU-kokemuksia.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat tuoreimmat blogimme suoraan sähköpostiisi!

Lisää blogeja

Ilmainen nettisivujen ostajan opas

Oletko hankkimassa kotisivuja yrityksellesi? Tänä päivänä nettisivut eivät voi olla enää perinteinen käyntikortti, jossa on vain yritystiedot ja puhelinnumero, vaan interaktiivisemmat ja mobiiliystävälliset.
Asiakkaiden hankintaan pitää panostaa huomattavasti, ja valita oikeat digikanavat missä asiakkaatkin ovat. Tässä ilmaisessa oppaassa käsitellään nettisivujen roolia liiketoiminnassasi sekä digitaalisen markkinoinnin hyödyntämistä.
Nettisivujen ostajan opas kirja
Vieritä ylös

Tilaa uutiskirjeemme!

Lähetämme sinulle vain inspiroivia sähköposteja. Saat vinkkejä, tietoa uusista palveluistamme sekä tietoa kilpailuistamme.

Liittymällä uutiskirjeemme tilaajaksi hyväksyt tietosuojaehtomme.

Ilmainen opas

Nettisivujen ostajille

Vanhat ja päivittämättömät kotisivut eivät luo luottamusta asiakkaisiisi. Lataa ilmainen opas, josta löydät vastauksia mm. millaiset ovat nettisivut 2020, mitä ne maksavat ja mitä pitää huomioida.